
על מה מדובר?
מטרת השיעור המצולם היא שהתלמידים יחקרו בעצמם את המעגל ותכונותיו בעזרת תוכנה של גיאומטריה דינמית (גיאוגברה), ויעלו השערות הקושרות ביניהם. זהו השיעור הראשון שלהם השנה בנושא זה. לשם כך המורה והתלמידים מגדירים מושגים בסיסיים הקשורים במעגל, ועוברים לחקור אותו בעזרת גיאוגברה בקבוצות קטנות.
איך?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
-
בחירת משימהתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
המשימה שהמורה מתכונן לקראתה בשיעור זה היא מסדר חשיבה גבוה, שכן לתלמידים אין פרוצדורה נגישה להפעיל כדי לפתור אותה. כדי שהם יוכלו להתחיל לחקור את המעגל, חשוב היה למורה לתכנן אילו מושגים יוגדרו בתחילת השיעור, ואיזה כלים של התוכנה (גיאוגברה) יוצגו להם. -
זיהוי תשובותתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
המורה בחן השערות שונות שהתלמידים עשויים להעלות (גם כאלה שאינן נכונות) כדי לתכנן את תגובותיו ואת הקשרים שאפשר יהיה לעשות במהלך הדיון שבו יוצגו ההשערות. -
תכנון קבוצות עבודהתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
לגבי עבודה בקבוצות, בחירה המורה הייתה שהתלמידים יעבדו בקבוצות קטנות על פי בחירתם.
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויב -
שיגור המשימהבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויבכלל הגדרה בשיתוף עם התלמידים של מושגים שונים הקשורים לנושא וכן הסבר מפורש לגבי המצופה מהם במהלך השיעור. בנוסף, המורה מעודד את התלמידים לנסות ולהעלות השערות מיוחדות ("שגם אני לא חשבתי עליהן"), כפי שכבר נעשה בעבר, לדבריו. -
איסוף מידע לקראת הדיוןבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
...*מהלכי דיבור מחויב -
חקירה בקבוצותבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
בשלב זה התלמידים בונים מעגל ועצמים שונים הקשורים למעגל ומנסים למצוא קשרים ביניהם. התלמידים עובדים יחד והמורה מסתובב ביניהם ועוזר להם. היות שזה השיעור הראשון שבו הם עובדים עם גיאוגברה, המורה עוזר להם בבניות עצמן. עצם הניסוח של העצמים לבנייה מסייע לתלמידים לפתח את המושגים הגיאומטריים.*מהלכי דיבור מחויב -
הצגת פתרונות השוניםבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
בשלב הזה התלמידים מציגים את ההשערות השונות שהם העלו. המורה משתדל שכל קבוצה תציג לפחות השערה אחת. התלמידים מתייחסים להשערות שהעלו חבריהם ומנסים לקשור ביניהן. למשל, כאשר המורה מסרטט סרטוט המתאים להשערה של תלמיד, תלמיד אחר מציע שלמעשה הקודקודים שנוצרו הם של דלתון. אחת התלמידות מציעה הוכחה להשערה שתלמיד אחר העלה. הצגת ההשערות מהווה הזדמנות לתלמידים לחלוק ביניהם, בדרך מילולית ובעזרת סרטוטים מתאימים, רעיונות לגבי מעגלים. המורה בשלב זה מדייק את השפה המתמטית שבה התלמידים מדברים וכן קושר בין תכונות שונות.*מהלכי דיבור מחויב -
קשרים בין פתרונותבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
בשלב הזה התלמידים מציגים את ההשערות השונות שהם העלו. המורה משתדל שכל קבוצה תציג לפחות השערה אחת. התלמידים מתייחסים להשערות שהעלו חבריהם ומנסים לקשור ביניהן. למשל, כאשר המורה מסרטט סרטוט המתאים להשערה של תלמיד, תלמיד אחר מציע שלמעשה הקודקודים שנוצרו הם של דלתון. אחת התלמידות מציעה הוכחה להשערה שתלמיד אחר העלה. הצגת ההשערות מהווה הזדמנות לתלמידים לחלוק ביניהם, בדרך מילולית ובעזרת סרטוטים מתאימים, רעיונות לגבי מעגלים. המורה בשלב זה מדייק את השפה המתמטית שבה התלמידים מדברים וכן קושר בין תכונות שונות.*מהלכי דיבור מחויב
אתגרים בתופעה הספציפית
לעיתים קרובות המורה חושש שהזמן שבו התלמידים חושבים על המשימה ומנסים להתמודד איתה הוא זמן מבוזבז, ושעדיף לכוון אותם ובכך גם "להספיק יותר וגם לא לבלבל אותם עם דברים שאולי אינם קשורים ישירות לשיעור". הזמן שבו התלמידים חושבים על המשימה, בוחנים אילוצים שונים ודרכים שונות ומתעמתים עם רעיונות דומים או סותרים, הוא הרווח הגדול ביותר של התלמידים בעיסוק במשימה הדורשת חשיבה מסדר גבוה. הם יספיקו הרבה אם הם יתמודדו עם המשימה ויבינו בכוחות עצמם מדוע הפתרון נכון או לא. לעיתים תלמידים מתבלבלים יותר כאשר המורה מציגה להם רק דרך חשיבה אחת, השונה משלהם, ולא כאשר הם נחשפים לרעיונות שונים הקשורים לרעיונות שלהם.
לעיתים קרובות המורה חושש להשאיר את המשימה פתוחה מדי, לכן הוא מכוון את התלמידים לפתרונות שלו ובכך מוריד את רמת הדרישה הקוגניטיבית של המשימה. חשש זה אומנם מוצדק, אבל תכנון קפדני של השיעור (כולל התייחסות לזמנים) הכולל את בחירת הפתרונות שיוצגו בשלב הדיון, עשוי למנוע מצב שבו השיעור אינו נסגר. באופן זה התלמידים יכולים להגיע לפתרונות שונים ומגוונים בכוחות עצמם מבלי שתיפגע דרך החשיבה העצמאית שלהם.
לעיתים קרובות המורה חושש שהזמן שבו התלמידים חושבים על המשימה ומנסים להתמודד איתה הוא זמן מבוזבז, ושעדיף לכוון אותם ובכך גם "להספיק יותר וגם לא לבלבל אותם עם דברים שאולי אינם קשורים ישירות לשיעור". הזמן שבו התלמידים חושבים על המשימה, בוחנים אילוצים שונים ודרכים שונות ומתעמתים עם רעיונות דומים או סותרים, הוא הרווח הגדול ביותר של התלמידים בעיסוק במשימה הדורשת חשיבה מסדר גבוה. הם יספיקו הרבה אם הם יתמודדו עם המשימה ויבינו בכוחות עצמם מדוע הפתרון נכון או לא. לעיתים תלמידים מתבלבלים יותר כאשר המורה מציגה להם רק דרך חשיבה אחת, השונה משלהם, ולא כאשר הם נחשפים לרעיונות שונים הקשורים לרעיונות שלהם.
לעיתים קרובות המורה חושש להשאיר את המשימה פתוחה מדי, לכן הוא מכוון את התלמידים לפתרונות שלו ובכך מוריד את רמת הדרישה הקוגניטיבית של המשימה. חשש זה אומנם מוצדק, אבל תכנון קפדני של השיעור (כולל התייחסות לזמנים) הכולל את בחירת הפתרונות שיוצגו בשלב הדיון, עשוי למנוע מצב שבו השיעור אינו נסגר. באופן זה התלמידים יכולים להגיע לפתרונות שונים ומגוונים בכוחות עצמם מבלי שתיפגע דרך החשיבה העצמאית שלהם.
שיעור לדוגמא:
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
מקורות
Boston, M. D., & Smith, M. S. (2009). Transforming secondary mathematics teaching: Increasing the cognitive demands of instructional tasks used in teachers’ classrooms. Journal for Research in Mathematics Education, 40(2), 119–156.
Smith, M. S., & Stein, M. K. (1998). Selecting and creating mathematical tasks: From research to practice. Mathematics teaching in the middle school, 3(5), 344-50.
עברית (תרגום: ברכה סיגליס)
http://ymath.haifa.ac.il/images/stories/part3/teachers/articles/translations/article27.pdf
http://ymath.haifa.ac.il/images/stories/part3/teachers/articles/translations/article27.pdf
Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics teaching in the middle school, 3(4), 268-275.
עברית (תרגום: ברכה סיגליס)
http://ymath.haifa.ac.il/images/stories/part3/teachers/articles/translations/article28.pdf