
על מה מדובר?
בשיעור זה הכיתה עובדת על המשימה שנקראת "בעיית המשושים". בסרטונים נראה את כל חלקי השיעור – שיגור המשימה, חקירה בקבוצות וניהול של דיון הקושר בין דרכים שונות לפתרון שהתלמידים מציעים וכן בין הביטויים האלגבריים השונים למושג "ביטויים אלגבריים שקולים".
איך?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
-
בחירת משימהתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
המורה בחר במשימת המשושים שהיא בעיה מסדר חשיבה גבוה, שכן היא דורשת מהתלמידים חשיבה שאינה אלגוריתמית (אין פרוצדורה ברורה לפתרון) ולכן מזמנת מהתלמידים בקרה עצמית לגבי תהליכי החשיבה שלהם. בנוסף, המשימה מזמנת דרכים שונות לפתרון. -
זיהוי תשובותתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
לפני השיעור המורה פתר את הבעיה בדרכים שונות ואף הביא את הבעיה לפגישת צוות כדי שהמורים יוכלו לפתור יחד ולחשוב על דרכים נוספות. את הדרכים השונות, המורה כתב ב"דף ניטור" שכולל את הפתרונות השונים שעשויים לעלות בכיתה, ושאלות מקדמות שיוכל לשאול תלמידים במהלך עבודתם כדי לקדם את חשיבתם על פתרון הבעיה. -
תכנון קבוצות עבודהתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
במקרה זה המורה בחר להושיב את התלמידים בקבוצות לפי מקום הישיבה שלהם. שינוי בהרכבי הקבוצות מאפשר לתלמידים להכיר דרכי חשיבה שונות.
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
תחילה המורה מתייחס לחשיבות של עבודה בקבוצות. דיבור מפורש עם התלמידים על החשיבות שיש לעבודה בקבוצות ומה אפשר להרוויח מכך, כמו גם על נהלים שחשוב לו שהתלמידים יפעלו על פיהם, מבהיר לתלמידים מה מצופה מהם, וכן מעודד שיתוף פעולה מצידם.
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויב -
שיגור המשימהבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויבמטרת השלב של שיגור המשימה היא לוודא שהמשימה ברורה
לכולם. לפיכך, עוד לפני השיעור המורה זיהה היכן תלמידים
עשויים לטעות בהבנת המשימה באופן שימנע מהם למלא אותה.
במקרה של משימת המשושים, בלבול אפשרי הוא לגבי
המילה "היקף". שיגור המשימה כולל אפוא בקשה מהתלמידים
להסביר את המשימה ולהדגים שימוש במילה "היקף"
בהקשר של משימה זו. -
איסוף מידע לקראת הדיוןבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
...*מהלכי דיבור מחויב -
חקירה בקבוצותבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
זהו שלב החקירה - התלמידים מחפשים דרך או דרכים לפתור את הבעיה. כפי שרואים בסרטון, בשלב זה המורה מוודא שהתלמידים בכל קבוצה משתפים פעולה ושכל תלמיד שותף לפתרון. גם תלמיד שאינו תורם למציאת פתרון, קשוב לדרכים שחבריו מציעים. בנוסף, המורה צריך לזהות את דרך החשיבה של הקבוצה (ולכן הוא ניגש ושואל את התלמידים - מה מצאתם? מה עשיתם? ומקשיב להסברים שלהם), ואז הוא מקדם את החשיבה שלהם בעזרת שאלות המתבססות על תשובותיהם.*מהלכי דיבור מחויב -
הצגת פתרונות השוניםבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
במהלך הדיון התלמידים מציגים רעיונות שונים, והמורה עוזר להם ליצור קשרים בין הרעיונות ובין ייצוגים. בדוגמה זו המורה עוזר לתלמידים לקשור בין הייצוג המספרי (הטבלאי) לבין ביטוי אלגברי ולבין הציור של המבנים. כמו כן, המורה עוזר לתלמידים לקשור בין ביטויים אלגבריים כדי להציג את המושג "ביטויים אלגבריים שקולים". במהלך הדיון המורה נעזר בשאלות המעודדת שיח מחויב בכיתה (מחויב למתמטיקה וללומדים).*מהלכי דיבור מחויב -
קשרים בין פתרונותבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
במהלך הדיון התלמידים מציגים רעיונות שונים, והמורה עוזר להם ליצור קשרים בין הרעיונות ובין ייצוגים. בדוגמה זו המורה עוזר לתלמידים לקשור בין הייצוג המספרי (הטבלאי) לבין ביטוי אלגברי ולבין הציור של המבנים. כמו כן, המורה עוזר לתלמידים לקשור בין ביטויים אלגבריים כדי להציג את המושג "ביטויים אלגבריים שקולים". במהלך הדיון המורה נעזר בשאלות המעודדת שיח מחויב בכיתה (מחויב למתמטיקה וללומדים).*מהלכי דיבור מחויב
שיעור לדוגמא:
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
מקורות
Resnick, L. B., Michaels, S., & O'Connor, M. C. (2010). How (well structured) talk builds the mind. In R. Sternberg & D. Press (Eds.), Innovations in educational psychology: Perspectives on learning, teaching, and human development (pp. 163–194). New York: Springer.