שיח כיתתי מחויב
PDF בעל תוכן
מורחב להורדה
PDF בעל תוכן
מורחב להורדה
לשם מה?
כדי שהשיח המתמטי יהיה עשיר ומקדם משמעותי יותר, יערב את התלמידים ויפתח את חשיבתם, יש צורך ליצור ולעצב נורמות שיח חדשות בכיתה. נורמות שיח אלה יהיו הבסיס לשיח מתמטי פורה ועשיר, שבו התלמידים מנמקים ומסבירים את דבריהם תוך שימוש בטיעונים מתמטיים, מקשיבים לדברי חבריהם ולא רק לדברי המורה, מעריכים את נכונותן של טענות מתמטיות שונות של חבריהם לכיתה, ואינם רק מחכים לאישור המורה ("נכון" או "לא נכון") את תשובותיהם.
מתי?
למעשה, תמיד. כדי שהשיח המתמטי יהיה עשיר ומקדם, וכדי שהשתתפותם של התלמידים בשיח הכיתתי תהיה מחויבת לידע המתמטי ולקהילת הלומדים, דרושות נורמות שיח חדשות. נורמות אלה ייווצרו במהלך השיעור, כאשר המורה יזמן לתלמידים מצבים שונים שבהם יהיה עליהם להקשיב לדברי האחר, להעמיק את חשיבתם, להעריך את נכונותם של טיעונים העולים במרחב הכיתתי ועוד. יצירה ועיצוב של נורמות שיח אלה יעשירו את השיח המתמטי בכיתה ויעודדו את השתתפותם של התלמידים בשיח.
איך?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםהשתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לידע המתמטי ולצידוקו, כדאי:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
לעודד את התלמיד לשתף ולהרחיב את חשיבתו על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:
לאמת - המורה יחזור על הרעיון שתלמיד העלה וייתן לו הזדמנות לאמת את דבריו:
"אתה בעצם אומר ש...?" "אז אם הבנתי נכון...?"
"לפי מה שאמרת עכשיו...?"
להרחיב - המורה יבקש מתלמיד להרחיב את הרעיון שהעלה:
"אתה יכול להגיד עוד על זה?"
"מה אתה מתכוון כשאתה אומר...?"
-
לעודד את התלמיד להעמיק את החשיבה שלו על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
לנמק - המורה יבקש מהתלמיד להסביר את דרך חשיבתו:
"למה זה נכון?" "איך הגעת לזה?"
"למה את חושבת ככה?"
לאתגר - המורה יאתגר את התלמיד או יציג לו דוגמה נגדית:
"זה תמיד נכון?"
"איך זה מסתדר עם...?"
"ומה היה קורה אם היה פה...?" -
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לקהילת הלומדים, כדאי:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
לעודד את התלמיד להקשיב לדברי האחר על ידי שימוש במהלך הדיבור:
לחזור - המורה יבקש מתלמיד ב' לחזור על הרעיון שהעלה תלמיד א':
"גיל, תחזור בבקשה על מה שדני אמר"
"מישהו יכול להגיד מה דני אמר במילים אחרות?" -
לעודד את התלמיד לחשוב יחד עם אחרים על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
להסכים - המורה יבקש מתלמיד ב' ליישם את דרך חשיבתו באמצעות דרך החשיבה של תלמיד א':
"אתה מסכים עם רוני?... למה?"
"מישהו רוצה להגיב על הרעיון של דני?"
להוסיף - המורה יבקש מתלמיד ב' להרחיב את דבריו של תלמיד א':
"מי יכול להוסיף על דבריו של גיל?"
"מישהו יכול לקחת את הרעיון של דני צעד אחד קדימה?"
להסביר - המורה יבקש מתלמיד א' להסביר את דברי תלמיד ב':
"מי יכול להסביר למה התכוון גיל כשאמר את זה?"
"מי יכול להסביר במילים שלו למה רוני עשתה ככה?"
לגוון - המורה יבקש מתלמיד ב' את נקודת מבטו על השאלה שעליה ענה תלמיד א':
"האם יש למישהו רעיון אחר?"
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
כדי ליצור מחויבות לידע המתמטי ולצידוקו יש לטפח את הנורמה שלפיה התלמידים משתפים את חשיבתם
תלמידים אוהבים לדבר על רעיונותיהם ולשתף אותם במרחב הכיתתי, אולם לא תמיד הם עושים זאת בצורה בהירה ומדויקת מספיק מבחינה מתמטית
מקורות
Michaels, S., & O’Connor, M. C. (2015). Conceptualizing talk moves as tools: Professional development approaches for academically productive discussion. In Resnick, C. A. Asterhan, & S. N. Clarke (Eds.), Socializing intelligence through academic talk and dialogue (pp. 347–362). Washington, DC: American Educational Research Association.
Resnick, L. B., Michales, S., & O’connor, M. C. (2010). How (well structured) talk builds the mind. In R. Stermberg & D. Preiss (Eds.), Innovations in educational psychology: Perspectives on learning, teaching, and human development (pp. 163–194). New York: Springer.