שימוש בפיגומים קוגניטיביים כאסטרטגיה לפתרון בעיות
PDF בעל תוכן
מורחב להורדה
PDF בעל תוכן
מורחב להורדה
מה הפרקטיקה?
בפרקטיקה זו אנו מציעים למורים להשתמש באסטרטגיות שונות כפיגומים קוגניטיביים לצורך פתרון בעיות בנושאים מורכבים ו/או מופשטים. אנו מביאים שתי דוגמאות לאסטרטגיה, האחת לצורך פתרון בעיות בנושא כוחות ואינטראקציה והאחרת לצורך פתרון בעיות בנושא אנרגיה.
בפרקטיקה זו אנו מציעים למורים להשתמש באסטרטגיות שונות כפיגומים קוגניטיביים לצורך פתרון בעיות בנושאים מורכבים ו/או מופשטים. אנו מביאים שתי דוגמאות לאסטרטגיה, האחת לצורך פתרון בעיות בנושא כוחות ואינטראקציה והאחרת לצורך פתרון בעיות בנושא אנרגיה.
לשם מה?
הפרקטיקה נועדה לעזור לתלמידים לפתור בעיות. היא מעניקה להם שלבי ביניים המקלים עליהם את הבנת נושא מורכב.
מתי?
כאשר תלמידים נדרשים לפתור בעיות מורכבות ולהשתמש במושגים או בעקרונות פיזיקליים שקשה מאוד ללמד אותם באופן ישיר.
איך?
-
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיבילחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםתרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהצגת הבעיה
נקודת המוצא היא הבעיה הספציפית שיש לפתור.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהתלמידים מנסים לפתור את הבעיה
לפני הצגת האסטרטגיה חשוב שהתלמידים ינסו להתמודד
בעצמם עם הבעיה.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהצגת אסטרטגיה לפתרון בעיות -
הפיגום הקוגניטיבי
שלבי הביניים המרכיבים את האסטרטגיה מוצגים בפני התלמידים,
והם מכניסים את נתוני הבעיה לתוך כל שלב.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביתרגול האסטרטגיה בפתרון מספר בעיות
התלמידים משתמשים באסטרטגיה בפתרון בעיות דומות.תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהשמטת האסטרטגיה (הפיגום) ופתרון הבעיה באופן ישיר
התלמידים פותרים בעיות דומות ללא השימוש באסטרטגיה.תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
מקורות
Eylon, B. S., Berger, H., & Bagno, E. (2008). An evidence based continuous professional development program on knowledge integration in physics: A study of teachers’ collective discourse. International Journal of Science Education, 30(5), 619-641.
Polizzi, S. J., Zhu, Y., Reid, J. W., Ofem, B., Salisbury, S., Beeth, M., … & Rushton, G. T. (2021). Science and mathematics teacher communities of practice: Social influences on discipline-based identity and self-efficacy beliefs. International Journal of STEM Education, 8(1), 1-18.
לוי, ס' (2016). התפתחות מקצועית של מורי מובילי בפיזיקה במסגרת קהילות לומדות.