אתגור התפיסה האינטואיטיבית - POE
PDF בעל תוכן
מורחב להורדה
לשם מה?
המטרה של פרקטיקה זו היא לגרום לשינוי תפיסתי אצל התלמידים בעזרת ניסויים המעמידים את השערות התלמידים במבחן המציאות. זאת על מנת שיפתחו תפיסה שהיא בהלימה עם התפיסה המדעית המקובלת.
מתי?
במצבים שבהם קיימת תפיסה אינטואיטיבית שונה, חזקה ומנוגדת, יש לבחור נושא, הדגמה או ניסוי שיש בהם גורם מפתיע או תפיסה שגויה של תלמידים.
איך?
הפרקטיקה נסמכת על ההליך המוכר בשם POE – Predict Observe Explain (שער, צפה, הסבר). את התפיסות המדעית והאינטואיטיבית נעמת על ידי ניסוי (שיבוצע על ידי המורה או על ידי התלמידים) או באמצעות מדידות. על מנת שהעימות בין תפיסה מוקדמת לתפיסה מדעית מקובלת יהיה יעיל, יש להבטיח אמצעי אובייקטיבי (כמו למשלמכשיר מדידה) או תוצאה מובהקת של ניסוי, שיאלצו את הלומד לעמת את התפיסה האינטואיטיבית שלו עם תוצאת הניסוי או המדידה.
אופן הפעולה מבוסס כאמור על הנוסחה POE –Predict Observe Explain (שער, צפה, הסבר). ההשערה של התלמיד היא העומדת למבחן.
-
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריהלחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם -
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריהתצפית מקדימה
האירוע שבו כל תהליך מדעי מתחיל.
התצפית יכולה להיות מקרית או מכוונת, קצרה או ממושכת.
-
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריההסבר תאורטי
ניסיון להסביר את הנראה בתצפית. ההסבר הוא ההשערה,
כלומר ה-P (Predict) בפרקטיקה שלנו.
-
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריהביצוע ניסוי לבדיקת ההסבר
בעקבות העלאת ההשערה מתרחש תהליך של תכנון ניסוי,
ביצוע שלו והתבוננות בתוצאות – זהו ה-O (Observe).
ניסוי שבו מתרחשת מדידה אובייקטיבית הוא עוצמתי יותר.
-
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריהאישוש או הפרכה של התאוריה
בשלב זה יש צורך להסביר את התוצאות שנצפו בניסוי , זהו ה-E
(Explain), וכאן מתרחש העימות בין המודל האינטואיטיבי
להסבר המדעי.
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
מקורות
יחיאלי, ת' (2007) "הקיר לא מפעיל עליי כוח – הוא סתם שם": הוראה משמעותית של החוק השלישי של ניוטון. קריאת ביניים, 11, 30-13.
Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American journal of Physics, 66(1), 64-74.