אנלוגיה מגשרת – הוראה באמצעות יצירת מודל רעיוני
PDF בעל תוכן
מורחב להורדה
בקצרהיצירת מודל מנטלי של תופעה פיזיקלית, המתבססת על מודל או על שורה של מודלים מנטליים הדרגתיים של תופעה אחרת מוחשית יותר. אלה מגשרים בין התפיסה האינטואיטיבית של התלמיד לבין הבנת המודל הפיזיקלי הרצוי.
לשם מה?
מודל מנטלי נועד לעזור בהבנת תופעות מורכבות, בעיקר כאשר מודל ממשי אינו קיים.
היכולת לבנות מודל מדעי, כל מודל מדעי, היא היבט חשוב של מדע ולמידת מדע. כלומר, יש לה משמעות גם אצל המומחה וגם אצל חסר המיומנות. אנלוגיה מגשרת היא סוג של מודל המהווה שלב ביניים עד ליצירת מודל שלם של התופעה והבנתה.
מתי?
במקרים שבהם המודל המנטלי הפיזיקלי הרצוי מנוגד לאינטואיציה, ויש לנו נטייה לדחות אותו. האנלוגיה המגשרת "מרככת" את ההתנגדות ומאפשרת ללומד "להיכנע" ולאמץ את המודל הפיזיקלי. האנלוגיה המגשרת עוזרת מאוד לדמיין כוחות שאין אנו רואים ואין אנו מרגישים.
איך משתמשים בה?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
זיהוי ותיאור
של תופעהיצירה, בחירה
או שימוש במודלהלימה בין
המודל והתופעהניבוי
ושאלות חדשותלחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם -
זיהוי ותיאור
של תופעהיצירה, בחירה
או שימוש במודלהלימה בין
המודל והתופעהניבוי
ושאלות חדשותזיהוי ותיאור של תופעה
זיהוי ותיאור של תופעה - המורה מזמן לכיתה זיהוי של תופעה
פיזיקלית, בין שהוא עצמו מציג אותה ובין שהוא מזמין
את התלמידים לזהותה. התופעה צריכה להיות כזו
שקשה להבין את גורמיה.
-
זיהוי ותיאור
של תופעהיצירה, בחירה
או שימוש במודלהלימה בין
המודל והתופעהניבוי
ושאלות חדשותיצירה, בחירה או שימוש במודל
לאחר זיהוי התופעה, המורה או התלמידים מנסים להסביר/להבין את הגורמים לה, אך אין זו משימה פשוטה. ההסבר מנוגד לאינטואיציה. המורה מציע אנלוגיה מגשרת או מבקש מהתלמידים להציע אנלוגיות מגשרות – כלומר, מודלים מנטליים המתנהגים כמו התופעה ומסייעים להבנתה.
-
זיהוי ותיאור
של תופעהיצירה, בחירה
או שימוש במודלהלימה בין
המודל והתופעהניבוי
ושאלות חדשותהלימה בין המודל והתופעה
הלימה בין המודל והתופעה - עריכת השוואה בין מרכיבי האנלוגיה ומרכיבי התופעה.
-
זיהוי ותיאור
של תופעהיצירה, בחירה
או שימוש במודלהלימה בין
המודל והתופעהניבוי
ושאלות חדשותניבוי ושאלות חדשות
ניבוי ושאלות חדשות – האנלוגיה צריכה להיות פורייה,
כלומר אפשר להסתייע בה בהבנת מצבים נוספים.
בשלב זה יש מקום לשאול - מה הם גבולות האנלוגיה?
האם היא יכולה להסביר תופעות נוספות? אילו תופעות?
את מה אין היא יכולה להסביר?
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
הכוח שנובע מכוחות אלקטרומגנטיים הפועלים בין הגופים השונים
מקורות
Clement, J. (1993). Using bridging analogies and anchoring intuitions to deal with students’ preconceptions in physics. Journal of Research in Science Teaching, 30(10),1241-1257. https://doi.org/10.1002/tea.3660301007
Glynn, S. (2004). The teaching-with-analogies model. PUB TYPE, 195.
Stephens, A. L., & Clement, J. J. (2010). Documenting the use of expert scientific reasoning processes by high school physics students. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 6(2), 020122.