פרקטיקות הוראה הן החוליה המקשרת בין ידע תיאורתי לעשייה בפועל. הן עונות על השאלה: "מה צריך מורה לעשות?". תיאור הפרקטיקה כולל זיהוי של אתגר בו המורה נתקל בכיתה, ודרכי פעולה אפשריות כדי לתת מענה לאתגר.
המטרה של פרויקט פרקטל היא זיהוי פרקטיקות להוראה איכותית של מתמטיקה ופיסיקה בבתי הספר העל-יסודיים והנגשה של פרקטיקות אלה לאנשי חינוך מתמטי ומדעי: סטודנטים להוראה, מורים, מכשירי מורים ועוד.
פרקטיקות הוראה הן החוליה המקשרת בין ידע תיאורתי לעשייה בפועל. הן עונות על השאלה: "מה צריך מורה לעשות?". תיאור הפרקטיקה כולל זיהוי של אתגר בו המורה נתקל בכיתה, ודרכי פעולה אפשריות כדי לתת מענה לאתגר.
המטרה של פרויקט פרקטל היא זיהוי פרקטיקות להוראה איכותית של מתמטיקה ופיסיקה בבתי הספר העל-יסודיים והנגשה של פרקטיקות אלה לאנשי חינוך מתמטי ומדעי: סטודנטים להוראה, מורים, מכשירי מורים ועוד.
למה פרקטל?
דימוי מתאים למורכבות ולעושר של פרקטיקות הוראה. כמו פרקטל ,(Fractal) הוראה היא מורכבת אך מבוססת דפוסים, פעולות שחוזרות על עצמן בסיטואציות דומות. בניגוד לפרקטלים, החזרתיות בהוראה אינה מדויקת אלא מותאמת סיטואציה. בנוסף, הוראה היא פרקטלית במובן זה שכל פעולה ניתנת לחלוקה לתת-פעולות קטנות יותר, אך אותם עקרונות מופיעים ברמות השונות.
מי אנחנו?
פרופ' טלי נחליאלי
ד"ר ישי מור
ד"ר יעל קשתן
חברת צוות – פיסיקה
פרופ' טלי נחליאלי
עוסקת בהכשרת מורים למתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך. בנוסף, שותפה בהובלת פרויקט מחשב"ה - מהלכים מעודדי חשיבה בהוראת המתמטיקה בטכניון. תחומי העניין והמחקר המרכזיים שלה קשורים להוראת מתמטיקה המעודדת למידה אקספלורטיבית וכן לקשרים שבין ידע תאורטי (על למידת מתמטיקה והוראתה) והוראה בפועל.ד"ר ישי מור: חבר צוות – הכשרות מורים וטכנולוגיית למידה
ד"ר מור חוקר, מרצה ויועץ בחדשנות וטכנולוגיה בלמידה, עיצוב למידה, והכשרת מורים. ד״ר מור הקים וניהל את המרכז להוראה חדשנית ומיטבית במכללת לוינסקי לחינוך. כיום הוא עובד עם מוסדות ואירגונים שונים בארץ ובעולם כדי לקדם הוראה איכותית אשר עושה שימוש יעיל בטכנולוגיות עדכניות. הוא משמש סמנכ״ל טכנולוגיות בחברת הזנק העוסקת בהנגשת תכנים מדעיים לציבור הרחב. בעבר שימש כמדען עיצוב חינוכי ב-PAU Education בברצלונה, שם תכנן והוביל חממה ליוזמות חינוכיות Open – Education Challenge, מרצה בכיר במכון לטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה הבריטית, וחוקר בכיר ב- London Knowledge Lab.ד"ר יעל קשתן
מרצה לביולוגיה של האדם ומדריכה להוראת המדעים במכללת לוינסקי לחינוך. פיתחה תוכניות לימוד במדעים במסגרת אוניברסיטת תל אביב והמרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח). תחומי התמחותה הם הוראת המדעים וחינוך לבריאות.ד"ר אנטולי קורופטוב
ד"ר רוני מועלם
חבר צוות פיסיקה
ד"ר עינת גיל
חברת צוות – חדשנות בהכשרת מורים
ד"ר אנטולי קורופטוב
מרצה למתמטיקה ולדידקטיקה של מתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך. תחומי המחקר המרכזיים שלו הם היבטים אפיסטמולוגיים בהוראה ולמידה של מתמטיקה, מקומה ותפקידה של הטכנולוגיה בלמידה והוראה של מתמטיקה, הכשרת מורים, יחסי גומלין בין תיאוריות למידה ויישומן.
ד"ר רוני מועלם
מרצה לפיזיקה, לאסטרונומיה, ולמטאורולוגיה במכללת לוינסקי לחינוך ובמכללות נוספות ,ומנהל מצפה כוכבים בטכנודע.. כתב ספרים בנושא הוראת פיזיקה ואסטרונומיה בחטיבות הביניים ופרסם מאמרים בתחום. למד פיזיקה לתואר ראשון, והוראת פיזיקה ואסטרונומיה לתואר שני ושלישי.ד"ר עינת גיל
יועצת, מרצה וחוקרת בנושאי חדשנות פדגוגית, וראש פרויקט פיתוח מרחבי חדשנות פדגוגית במכללת סמינר הקיבוצים. לשעבר ראש היחידה לחדשנות בהוראה וממקימי המרכז להוראה חדשנית ומיטבית במכללת לוינסקי לחינוך, שם הובילה את הקמתם של מרחבי למידה עתידיים (FLS), מרכז הסימולציות ושילובם בתרבות המכללה. לשעבר פוסט-דוקטורנטית באוניברסיטת טורונטו וב - Fields Institute.ד"ר שרה האופט
המנהלת האדמיניסטרטיבית של
הפרויקט וחברת צוות פיסיקה
מרב וינגרדן
ד״ר אביטל אלבוים-כהן
ד"ר שרה האופט
מרצה לפיזיקה וביופיסיקה באוניברסיטת בר-אילן ובמכללת לוינסקי לחינוך. במסגרת המרכז לטכנולוגיה חינוכית ( מט"ח), פיתחה מבחנים בתחום המדעים בסביבה הטכנולוגית. חוקרת בתחום הפיזיקה והננו-טכנולוגיה. בשיתוף פעולה עם פרופסור לרפואת העור, פתחה מרכז אופטי, בתחום סרטן העור בבית החולים שיבא.
מרב וינגרדן
עוסקת בהכשרת מורים למתמטיקה ובהתפתחותם המקצועית בדגש על הוראת מתמטיקה המקדמת שיח מועצם על אובייקטים מתמטיים. עוסקת בהנחיית השתלמויות מורים במסגרת פרויקט מחשב"ה ומתרגלת בקורסי החינוך והחינוך המתמטי בפקולטה לחינוך בטכניון. בעלת תואר ראשון במתמטיקה ותעודת הוראה מאוניברסיטת בר אילן, ותואר שני בחינוך מתמטי מהטכניון.ד״ר אביטל אלבוים-כהן
מורה למתמטיקה בתיכון על שם אהרון קציר ברחובות. השלימה את עבודת הדוקטורט במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן בהדרכת פרופסור אברהם הרכבי. מלמדת מורים ופרחי הוראה במסגרות שונות. בהווה, שותפה לפרוייקטים מחקריים במכון ויצמן ובטכניון וחברה בתת-הוועדה לכתיבת תכנית הלימודים במתמטיקה במסלול 5 יח״ל.
פרופ' שרה הרשקוביץ
חברת צוות מתמטיקה
פרופ' שרה הרשקוביץ
עוסקת בהכשרת מורים למתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך, מרצה ועומדת בראש החוג למתמטיקה. עסקה בפיתוח חומרי לימוד כתובים וממוחשבים בתחום המתמטיקה לכל שכבות הגיל, והובילה צוותי פיתוח במהלך ארבעה עשורים במטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית). לכל אורך השנים עסקה בהכשרת מורים במכללות, ובהתפתחות מקצועית של מורים. תחום המחקר המרכזי הוא בפתרון בעיות מתמטיות, ובשנים האחרונות משתתפת בקבוצות עבודה ומחקר בינלאומיות בתחום STEAM.שיר רוזן
מעצבת פרקטיקות ומעצבת האתר
קובי שורצבורד
מורה בצוות פיסיקה
אסף דביר
שיר רוזן
מעצבת ומאפיינת חוויית משתמש, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. ייזמת, בעלת רקע בתחום החינוך ומגיעה מעולמות הייעוץ לחדשנות.קובי שורצבורד
מורה לפיזיקה בעל תואר שני להוראת המדעים בתכנית רוטשילד-וייצמן, מנהל תחום המדעים והטכנולוגיה במרכז חינוך ליאו באק בחיפה. מוביל קהילות מורים הפיזיקה מטעם המחלקה להוראת המדעים, מכון וייצמן למדע ומדריך מחוזי ראשי של הפיקוח להוראת הפיזיקה במחוז חיפה. זוכה פרס טראמפ להוראה איכותית בשנת 2013 וזוכה פרס המורה המצטיין לפיזיקה ע"ש עמוס דה-שליט ז"ל בשנת תשע"ט.אסף דביר
אסף דביר מרכז את לימודי המתמטיקה בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב ומרצה במכללת לוינסקי. עבר מעולם טק לעולם החינוך ב- 2013 כביטוי להגשמה אישית. בעברו מהנדס תוכנה ומנהל בחברות טכנולוגיות.יועצות
פרופ' אנה ספרד
יועצת לצוות מתמטיקה
פרופ' אנה ספרד
אנה ספרד היא פרופסור אמריטוס באוניברסיטת חיפה. מחקריה, בתחום של מדעי הלמידה, מתמקדים בעיקר בקשר שבין חשיבה ותקשורת ובהתפתחות של חשיבה מתמטית. ממצאי המחקרים התאורטיים והאמפיריים שלה, שנעשו במסגרת המחקרית התקשורתית (קומוגניטיבית) שהיא פיתחה, פורסמו בספרה Thinking as communicating: Human development, the growth of discourses, and mathematizing. ספרד כהנה כפרופסור Lappan-Philips-Fitzgerald ב Michigan State University וכפרופסור לחינוך מתמטי ב University College of London. ספרד היא זוכת פרס פרוידנטל לשנת 2007, עמיתה באיגוד האמריקאי למחקר חינוכי (AERA) וחברה באקדמיה האמריקאית למדעים (NAEd).פרופ' טלי נחליאלי
ראש פרוייקט וחברת צוות מתמטיקה
052-8258214
עוסקת בהכשרת מורים למתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך. בנוסף, שותפה בהובלת בפרויקט מחשב"ה – מהלכים מעודדי חשיבה בהוראת המתמטיקה בטכניון. תחומי העניין והמחקר המרכזיים שלה קשורים להוראת מתמטיקה המעודדת למידה אקספלורטיבית וכן לקשרים שבין ידע תאורטי (על למידת מתמטיקה והוראתה) והוראה בפועל.
ד"ר ישי מור
חבר צוות – הכשרוצ מורים וטכנולוגיית למידה
052-6514574
ד"ר מור חוקר, מרצה ויועץ בחדשנות וטכנולוגיה בלמידה, עיצוב למידה, והכשרת מורים. ד״ר מור הקים וניהל את המרכז להוראה חדשנית ומיטבית במכללת לוינסקי לחינוך. כיום הוא עובד עם מוסדות ואירגונים שונים בארץ ובעולם כדי לקדם הוראה איכותית אשר עושה שימוש יעיל בטכנולוגיות עדכניות. הוא משמש סמנכ״ל טכנולוגיות בחברת הזנק העוסקת בהנגשת תכנים מדעיים לציבור הרחב. בעבר שימש כמדען עיצוב חינוכי ב-PAU Education בברצלונה, שם תכנן והוביל חממה ליוזמות חינוכיות Open – Education Challenge, מרצה בכיר במכון לטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה הבריטית, וחוקר בכיר ב- London Knowledge Lab.
ד"ר יעל קשתן
חברת צוות – פיסיקה
052-2224586
מרצה לביולוגיה של האדם ומדריכה להוראת המדעים במכללת לוינסקי לחינוך. ראש תוכנית דלתא להסבת אקדמאים להוראת מתמטיקה ומדעים. פיתחה תוכניות לימוד במדעים במסגרת אוניברסיטת תל אביב והמרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח). תחומי התמחותה הם הוראת המדעים וחינוך לבריאות.
ד"ר אנטולי קורופטוב
חבר צוות מתמטיקה
antoli.kouropatov@levinsky.ac.il
מרצה למתמטיקה ולדידקטיקה של מתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך. תחומי המחקר המרכזיים שלו הם היבטים אפיסטמולוגיים בהוראה ולמידה של מתמטיקה, מקומה ותפקידה של הטכנולוגיה בלמידה והוראה של מתמטיקה, הכשרת מורים, יחסי גומלין בין תיאוריות למידה ויישומן.
ד"ר רוני מועלם
חבר צוות פיסיקה
08-9342607
מרצה לפיזיקה, לאסטרונומיה, ולמטאורולוגיה במכללת לוינסקי לחינוך ובמכללות נוספות ,ומנהל מצפה כוכבים בטכנודע.. כתב ספרים בנושא הוראת פיזיקה ואסטרונומיה בחטיבות הביניים ופרסם מאמרים בתחום. למד פיזיקה לתואר ראשון, והוראת פיזיקה ואסטרונומיה לתואר שני ושלישי.
ד"ר עינת גיל
חברת צוות מתמטיקה ופיסיקה
03-6902446
דיועצת, מרצה וחוקרת בנושאי חדשנות פדגוגית, וראש פרויקט פיתוח מרחבי חדשנות פדגוגית במכללת סמינר הקיבוצים. לשעבר ראש היחידה לחדשנות בהוראה וממקימי המרכז להוראה חדשנית ומיטבית במכללת לוינסקי לחינוך, שם הובילה את הקמתם של מרחבי למידה עתידיים (FLS) , מרכז הסימולציות ושילובם בתרבות המכללה. לשעבר פוסט-דוקטורנטית באוניברסיטת טורונטו ובFields Institute-. מחקריה הקודמים התמקדו בטיפוח חשיבה סטטיסטית בקרב תלמידים ועיצוב סביבות למידה המפתחות חשיבה וחקר. עסקה בפיתוח סביבות למידה עתירות-טכנולוגיה לקהלים שונים והייתה מפתחת בכירה במרכז למחקר ופיתוח של אורט.
ד"ר שרה האופט
המנהלת האדמיניסטרטיבית של
הפרויקט וחברת צוות פיסיקה
מרצה לפיזיקה וביופיסיקה באוניברסיטת בר-אילן ובמכללת לוינסקי לחינוך.
במסגרת המרכז לטכנולוגיה חינוכית ( מט"ח), פיתחה מבחנים בתחום המדעים בסביבה הטכנולוגית. חוקרת בתחום הפיזיקה והננו-טכנולוגיה. בשיתוף פעולה עם פרופסור לרפואת העור, פתחה מרכז אופטי, בתחום סרטן העור בבית החולים שיבא.
מרב וינגרדן
חברת צוות מתמטיקה
054-3453536
עוסקת בהכשרת מורים למתמטיקה ובהתפתחותם המקצועית בדגש על הוראת מתמטיקה המקדמת שיח מועצם על אובייקטים מתמטיים. עוסקת בהנחיית השתלמויות מורים במסגרת פרויקט מחשב"ה ומתרגלת בקורסי החינוך והחינוך המתמטי בפקולטה לחינוך בטכניון. בעלת תואר ראשון במתמטיקה ותעודת הוראה מאוניברסיטת בר אילן, ותואר שני בחינוך מתמטי מהטכניון.
ד״ר אביטל אלבוים-כהן
מורה וחברת צוות מתמטיקה
מורה למתמטיקה בתיכון על שם אהרון קציר ברחובות. השלימה את עבודת הדוקטורט במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן בהדרכת פרופסור אברהם הרכבי. מלמדת מורים ופרחי הוראה במסגרות שונות. בהווה, שותפה לפרוייקטים מחקריים במכון ויצמן ובטכניון וחברה בתת-הוועדה לכתיבת תכנית הלימודים במתמטיקה במסלול 5 יח״ל.
פרופ' שרה הרשקוביץ
חברת צוות מתמטיקה
עוסקת בהכשרת מורים למתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך, מרצה ועומדת בראש החוג למתמטיקה. עסקה בפיתוח חומרי לימוד כתובים וממוחשבים בתחום המתמטיקה לכל שכבות הגיל, והובילה צוותי פיתוח במהלך ארבעה עשורים במטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית). לכל אורך השנים עסקה בהכשרת מורים במכללות, ובהתפתחות מקצועית של מורים. תחום המחקר המרכזי הוא בפתרון בעיות מתמטיות, ובשנים האחרונות משתתפת בקבוצות עבודה ומחקר בינלאומיות בתחום STEAM.
שיר רוזן
מעצבת פרקטיקות ומעצבת האתר
מעצבת ומאפיינת חוויית משתמש, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. ייזמת, בעלת רקע בתחום החינוך ומגיעה מעולמות הייעוץ לחדשנות.
קובי שורצבורד
מורה בצוות פיסיקה
מורה לפיזיקה בעל תואר שני להוראת המדעים בתכנית רוטשילד-וייצמן, מנהל תחום המדעים והטכנולוגיה במרכז חינוך ליאו באק בחיפה. מוביל קהילות מורים הפיזיקה מטעם המחלקה להוראת המדעים, מכון וייצמן למדע ומדריך מחוזי ראשי של הפיקוח להוראת הפיזיקה במחוז חיפה. זוכה פרס טראמפ להוראה איכותית בשנת 2013 וזוכה פרס המורה המצטיין לפיזיקה ע"ש עמוס דה-שליט ז"ל בשנת תשע"ט.
אסף דביר
אסף דביר מרכז את לימודי המתמטיקה בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב
ומרצה במכללת לוינסקי. עבר מעולם ההי-טק לעולם החינוך ב- 3102 כביטוי להגשמה אישית.
בעברו מהנדס תוכנה ומנהל בחברות טכנולוגיות.
יועצות
פרופ' אנה ספרד
יועצת לצוות מתמטיקה
שותפים לעשייה
קרן טראמפ נוסדה בשנת 2011 כדי לסייע למערכת החינוך בישראל לבלום את ההידרדרות במצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר העל-יסודיים ולהניע בה שיפור משמעותי. לשם כך הקרן בחרה להשקיע בנתיב של תשתית מקצועית – המורים והוראתם. זאת מתוך הבנה שאין דרך קיצור בת-קיימא זולת מורה מעולה העושה את כל ההבדל. לכן, המתווה האסטרטגי של הקרן חותר להנגיש, לטפח ולהטמיע הוראה איכותית.
מכללת לוינסקי לחינוך היא מוסד אקדמי מתקדם ויוקרתי להכשרת מורים, המצטיינים באיכויות אינטלקטואליות, מוסריות ופדגוגיות, ובעלי תודעה אקדמית מקצועית ומחויבות לבתי-הספר, לגני-הילדים, ולחברה בישראל. כמי שהציבה לעצמה את המטרה להכשיר את המורים הטובים ביותר בישראל מקפידה המכללה לשלב באופן מושכל ונבון בין הלימוד האקדמי והמחקר לבין ההתנסות בפועל בשדה – בגני הילדים ובבתי הספר.
שותפים לעשייה
קרן טראמפ נוסדה בשנת 2011 כדי לסייע למערכת החינוך בישראל לבלום את ההידרדרות במצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר העל-יסודיים ולהניע בה שיפור משמעותי. לשם כך הקרן בחרה להשקיע בנתיב של תשתית מקצועית – המורים והוראתם. זאת מתוך הבנה שאין דרך קיצור בת-קיימא זולת מורה מעולה העושה את כל ההבדל. לכן, המתווה האסטרטגי של הקרן חותר להנגיש, לטפח ולהטמיע הוראה איכותית.
מכללת לוינסקי לחינוך היא מוסד אקדמי מתקדם ויוקרתי להכשרת מורים, המצטיינים באיכויות אינטלקטואליות, מוסריות ופדגוגיות, ובעלי תודעה אקדמית מקצועית ומחויבות לבתי-הספר, לגני-הילדים, ולחברה בישראל. כמי שהציבה לעצמה את המטרה להכשיר את המורים הטובים ביותר בישראל מקפידה המכללה לשלב באופן מושכל ונבון בין הלימוד האקדמי והמחקר לבין ההתנסות בפועל בשדה – בגני הילדים ובבתי הספר.