דוגמה לפיתוח אוריינות מתמטית - יום האהבה

PDF בעל תוכן
מורחב להורדה

יום האהבה
על מה מדובר?

הדוגמה הבאה הוצגה בשיעור ביום האהבה. המורה ניצל "אירוע" מהחיים שמחוץ לבית הספר כדי לקשור את הנושא הנלמד לעולמם של התלמידים ולדבר על אהבה בכלל ועל אהבה בהקשר מתמטי בפרט. במסגרת השיעור הוא יצר הזדמנויות מגוונות ללמידת נושאים מתמטיים שאותם קשר ליום האהבה. עבודת התלמידים על המשימות השונות נעשתה כלמידה שיתופית בקבוצות. 

מה הן המטרות שאפשר להשיג באמצעות קישור כזה? הקישור לעולם התלמידים עשוי לעורר בהם את המוטיבציה ואת העניין ללמידת מתמטיקה; הוא מאפשר להתייחס לתכנים מתמטיים מוכרים מזווית אחרת ולהנגיש תכנים מתמטיים שלא בהכרח היו נלמדים בכיתה כחלק מהתוכנית הרגילה. בעיקר, נראה ששבירת השגרה, ההתייחסות של המורה לנושא הרלוונטי מאוד לתלמידים וקיום של שיחה כיתתית על אודותיו (אהבה) מאפשרים חיזוק של קשרים בין-אישיים בכיתה שעשויים ליצור אווירת למידה נעימה ובטוחה.

יום האהבה – מתמטיקה והחיים

יצירת ההקשר של השיעור – קשרים בין אהבה ומתמטיקה. המורה והתלמידים דנים בשאלה "מה זאת אהבה?" ומנסים למצוא תכנים שהם למדו במתמטיקה שאפשר לקשר לאהבה.

הכרות עם תכנית מתמטיים מחוץ לתוכנית הלימודים

התלמידים עובדים בקבוצות על משימה. המורה מנצל את ההזדמנות להקשיב ולשאול שאלות המבקשות הנמקה וכן שאלות ביקורתיות, כמו: כמה מספרים כאלה (מספרים ידידים) יש? איך מוצאים? – בדרך זו המורה מנצל את ההזדמנות לכוון את התלמידים לשאול שאלות שהם יכולים לשאול את עצמם במהלך חקירה. גם כאשר נציגי קבוצה מציגים את תשובותיהם לכיתה, המורה מעודד הנמקה. הקישור בין היום-יום למתמטיקה יוצר מוטיבציה להכרת נושא מתמטי שבדרך אחרת הלומדים לא היו לומדים אותו בבית הספר.

פתרון בעיות בקבוצות

המורה מקשר בין פתיחות בחיים לפתיחות בפתרון בעיות מתמטיות (בעיות אשר בתהליך פתרונן נדרשת פתיחות, שכן אין דרך אחת ברורה לפתור אותן. מהלך הפתרון של בעיות כאלה מעודד את התלמידים לחשיבה משותפת על דרכים שונות). התלמידים פותרים בעיות בקבוצות, וכשהם מציגים פתרון של בעיה על הלוח, המורה מאתגר אותם בשאלות (כמה אפשרויות כאלה לפתרון הבעיה יש? אתה בטוח? עד כמה אתה בטוח?)

להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה

דוגמאות ליישום הפרקטיקה

בדוגמה זו המורה מציגה לתלמידים משימה הרלוונטית לעולמם במובן זה שהם יכולים לדמיין אותה.
המורה ניצל "אירוע" מהחיים שמחוץ לבית הספר כדי לקשור את הנושא הנלמד לעולמם של התלמידים ולדבר על אהבה בכלל ועל אהבה בהקשר מתמטי בפרט.

פרקטיקות נוספות שיכולות לעניין אותך