על מה מדובר?
אנו מדגימים ניסוי שמטרתו לחשב את המסלול של כדור שנזרק בזווית. התלמידים מחשבים את הגובה שבו עליהם להעמיד טבעת, כך שכדור הנורה ממשגר כדורים יעבור דרך כמה הטבעות. כל קבוצת תלמידים נדרשת לחשב את גובה הטבעת בהתאם למרחקה ממשגר הכדורים.
התנועה הבליסטית מהווה הרחבה משמעותית לפתרון בעיות תנועה על קו ישר, נושא הנחשב מרכזי בתחילת ההוראה של קינמטיקה. תנועה בליסטית מחייבת התייחסות דו-ממדית לתנועה, כאשר אחד הממדים הוא תנועה שוות מהירות, ואילו הממד השני הוא תנועה שוות תאוצה.
לצורך ביצוע הניסוי נדרשים אמצעים טכנולוגיים פשוטים אך מדויקים כדי לאפשר התאמה הולמת בין התוצאות התאורטיות לבין התוצאות המתקבלות בניסוי.
הציוד הפיזי והטכנולוגי הנדרש הוא: משגר כדורים המעניק את המהירות ההתחלתית לתנועה (מתקן המבוסס על שחרור קפיץ מתוח), כדורים (עדיף כדורים ממתכת על מנת שיושפעו פחות מהתנגדות האוויר, מגרר) סטטיביים עם טבעת, סרט מדידה או סרגל.
איך?
הניסוי הוא ניסוי מאשר. כל קבוצת תלמידים מחשבת את מסלול הכדור שהמשגר ירה, ולפי החישוב מתכננת היכן להעמיד את הטבעת, כך שהכדור יעבור דרכה. התלמידים משתתפים בתכנון שלבי הניסוי ואחר כך יושבים בקבוצות ומחשבים. הצלחת החישובים של התלמידים עומדת למבחן, ובאופן זה נוצרת דרמה, שכן הבעיה הופכת לבעיה אמיתית לתלמידים.
איך משתמשים בה?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה