אנלוגיה מגשרת – הוראה באמצעות יצירת מודל רעיוני

PDF בעל תוכן
מורחב להורדה

בקצרהיצירת מודל מנטלי של תופעה פיזיקלית, המתבססת על מודל או על שורה של מודלים מנטליים הדרגתיים של תופעה אחרת מוחשית יותר. אלה מגשרים בין התפיסה האינטואיטיבית של התלמיד לבין הבנת המודל הפיזיקלי הרצוי.
לשם מה? מודל מנטלי נועד לעזור בהבנת תופעות מורכבות, בעיקר כאשר מודל ממשי אינו קיים. היכולת לבנות מודל מדעי, כל מודל מדעי, היא היבט חשוב של מדע ולמידת מדע. כלומר, יש לה משמעות גם אצל המומחה וגם אצל חסר המיומנות. אנלוגיה מגשרת היא סוג של מודל המהווה שלב ביניים עד ליצירת מודל שלם של התופעה והבנתה. מתי? במקרים שבהם המודל המנטלי הפיזיקלי הרצוי מנוגד לאינטואיציה, ויש לנו נטייה לדחות אותו. האנלוגיה המגשרת "מרככת" את ההתנגדות ומאפשרת ללומד "להיכנע" ולאמץ את המודל הפיזיקלי. האנלוגיה המגשרת עוזרת מאוד לדמיין כוחות שאין אנו רואים ואין אנו מרגישים.
איך משתמשים בה?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם

להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה

דוגמאות ליישום הפרקטיקה

הכוח שנובע מכוחות אלקטרומגנטיים הפועלים בין הגופים השונים

מקורות

Clement, J. (1993). Using bridging analogies and anchoring intuitions to deal with students’ preconceptions in physics. Journal of Research in Science Teaching, 30(10),1241-1257. https://doi.org/10.1002/tea.3660301007

Glynn, S. (2004). The teaching-with-analogies model. PUB TYPE, 195.‏

Stephens, A. L., & Clement, J. J. (2010). Documenting the use of expert scientific reasoning processes by high school physics students. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 6(2), 020122.

פרקטיקות נוספות שיכולות לעניין אותך

אתגור התפיסה האינטואיטיבית – POE

אתנחתה קומית

מבט על: איך עובד המדע?