-
לחצו על הרכיבים כדי
לקרוא את הפירוט עליהם
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לידע המתמטי ולצידוקו, כדאי:
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
חלק זה של השיעור מתקיים אחרי שהתלמידים עבדו בקבוצות קטנות על השאלה המופיעה בתחילת הסרטון. כשחוזרים למליאה המורה מבררת תחילה מהי תשובתו של כל אחד מהתלמידים: "שולם אותו דבר או לא שולם אותו דבר?", ואז היא מבקשת מאחד התלמידים לנמק: "למה שולם אותו דבר?". המורה ממשיכה לאתגר את התלמידים בבקשה לקשור בין התשובה שהם קיבלו מפתרון המשוואה לבעיה אשר עליה הם עונים: "מה זה קשור לכיסאות?". אפשר לראות בשאלה זו בקשה להרחיב את הרעיון שתלמיד אחר העלה, גם מבחינת העמקת הרעיון המתמטי (יצירת קשרים) וגם מבחינת המחויבות לשאר התלמידים בכיתה (הרחבת רעיון של תלמיד אחר).
-
לעודד את התלמיד להעמיק את החשיבה שלו על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
חלק זה של השיעור מתקיים אחרי שהתלמידים עבדו בקבוצות קטנות על השאלה המופיעה בתחילת הסרטון. כשחוזרים למליאה המורה מבררת תחילה מהי תשובתו של כל אחד מהתלמידים: "שולם אותו דבר או לא שולם אותו דבר?", ואז היא מבקשת מאחד התלמידים לנמק: "למה שולם אותו דבר?". המורה ממשיכה לאתגר את התלמידים בבקשה לקשור בין התשובה שהם קיבלו מפתרון המשוואה לבעיה אשר עליה הם עונים: "מה זה קשור לכיסאות?". אפשר לראות בשאלה זו בקשה להרחיב את הרעיון שתלמיד אחר העלה, גם מבחינת העמקת הרעיון המתמטי (יצירת קשרים) וגם מבחינת המחויבות לשאר התלמידים בכיתה (הרחבת רעיון של תלמיד אחר).
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לקהילת הלומדים, כדאי:
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
חלק זה של השיעור מתקיים אחרי שהתלמידים עבדו בקבוצות קטנות על השאלה המופיעה בתחילת הסרטון. כשהתלמידים במליאה, המורה משתמשת במהלך השיח "להוסיף" מספר פעמים כדי לעודד תלמידים להרחיב רעיון שתלמיד אחר העלה. למשל, אחרי שתלמיד ענה על השאלה "למה שילמנו אותו דבר?" המורה פונה לתלמידים ושואלת "מה זה קשור לכיסאות?". אפשר לראות בשאלה זו בקשה להרחיב את הרעיון שתלמיד אחר העלה. מאוחר יותר, אחרי שנשמעו תשובות שונות, המורה פונה לתלמיד שאלה אם הוא רוצה להוסיף משהו.
בדוגמה זו, השיח הכיתתי מחויב לכל קהילת התלמידים בכיתה - התלמידים קשובים לרעיונות שאומרים תלמידים שונים, מסבירים אותם במילים שלהם ומרחיבים אותם.
-
לעודד את התלמיד לחשוב יחד עם אחרים על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
חלק זה של השיעור מתקיים אחרי שהתלמידים עבדו בקבוצות קטנות על השאלה המופיעה בתחילת הסרטון. כשהתלמידים במליאה, המורה משתמשת במהלך השיח "להוסיף" מספר פעמים כדי לעודד תלמידים להרחיב רעיון שתלמיד אחר העלה. למשל, אחרי שתלמיד ענה על השאלה "למה שילמנו אותו דבר?" המורה פונה לתלמידים ושואלת "מה זה קשור לכיסאות?". אפשר לראות בשאלה זו בקשה להרחיב את הרעיון שתלמיד אחר העלה. מאוחר יותר, אחרי שנשמעו תשובות שונות, המורה פונה לתלמיד שאלה אם הוא רוצה להוסיף משהו.
בדוגמה זו, השיח הכיתתי מחויב לכל קהילת התלמידים בכיתה - התלמידים קשובים לרעיונות שאומרים תלמידים שונים, מסבירים אותם במילים שלהם ומרחיבים אותם.