
בדוגמה זו המורה מציגה לתלמידים משימה הרלוונטית לעולמם במובן זה שהם יכולים לדמיין אותה. המורה עובדת עם קבוצת תלמידים מסוימת, בעוד ששאר התלמידים בכיתה עובדים בקבוצות על משימות אחרות. במהלך העבודה על המשימה המורה מוודאה שהתלמידים מקשרים בין הבעיה הנתונה בהקשר יום-יומי לבין המתמטיקה.
המשימה הראשונה שהמורה מציגה לתלמידים היא פתוחה ואין לה תשובה אחת, לפיכך אפשר לזהות שני סבבים של מודל השק"ד (שיגור-חקירה-דיון). הדיון על הבעיה הראשונה מתפתח לכדי משימה נוספת המקדמת את פתרון הבעיה המקורית. ההתפתחות של עבודת הקבוצה מתאפשרת בזכות תכנון מוקפד של המורה אשר חשבה מראש על רצף של שאלות, כשכל שאלה מתבססת על תוצאות הדיון הקודם.
בכל אחד מחלקי השיעור אפשר לזהות את מעגל האוריינות – התלמידים והמורה עוברים מהתייחסות לבעיה בהקשר היום-יומי למודל המתמטי ולפתרון הבעיה המתמטית המתאימה. את התוצאה הם מפרשים בהקשר היום-יומי של הבעיה ומעריכים אם התשובה הגיונית בהקשר זה.
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויב -
שיגור המשימהבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויבבחלק זה המורה מציגה לפני התלמידים את הבעיה הנתונה בהקשר יום-יומי. היא מקיימת דיון ראשוני על הבעיה ומזמינה כל תלמיד לענות על השאלה ("כמה עלה לי קילו?") ומבררת מדוע ענו כך. יחד הם מנסחים את המודל המתמטי המתאים לבעיה (3x + 2y = 25). המורה והתלמידים דנים בשאלה אם ייתכן שהערכים של x ושל y יהיו זהים, ומהי המשמעות של שוויון כזה בהקשר של הבעיה. בנוסף, הם מעלים את האפשרות שיש יותר מפתרון אחד לבעיה. חלק השיגור מסתיים בכך שהמורה מבקשת מהתלמידים לכתוב את פתרונותיהם השונים בטבלה נתונה. -
איסוף מידע לקראת הדיוןבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
...*מהלכי דיבור מחויב -
חקירה בקבוצותבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
בשלב זה התלמידים עובדים בזוגות על השאלה. המורה מתייחסת לעבודתם בעזרת שאלות מקדמות ("למה 5 לא יכול להיות?" "איך אתם יודעים שזה נכון?").*מהלכי דיבור מחויב -
הצגת פתרונות השוניםבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
הדיון נפתח בשאלה – "כמה אפשרויות יש לכם?" המורה מבררת עם כל הזוגות מהי תשובתם, ועוברת לשאלה מאתגרת יותר – "כמה אפשרויות יכולות להיות?" בנוסף, היא בוחנת עם התלמידים מקרים מיוחדים, כמו למשל, אם ייתכן שהמחיר יהיה 0, ומהי המשמעות של אפשרות זו בהקשר של הבעיה. המורה מנסה לברר עם התלמידים איזה מידע נדרש כדי לדעת את המחירים (כלומר, את הערך המסוים של x ושל y). על בסיס האמירות של התלמידים בדיון זה, שהיא צפתה מראש, היא משגרת בעיה נוספת. הקבוצה פונה לחקירה – שוב עבודה בזוגות, וממנה - לדיון. התלמידים כותבים את תשובותיהם על לוחות מחיקים קטנים. הדיון מסתיים בתשובה לשאלה הראשונית. לאחר מכן - התלמידים אומרים מה הם למדו מהשיעור.*מהלכי דיבור מחויב -
קשרים בין פתרונותבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
הדיון נפתח בשאלה – "כמה אפשרויות יש לכם?" המורה מבררת עם כל הזוגות מהי תשובתם, ועוברת לשאלה מאתגרת יותר – "כמה אפשרויות יכולות להיות?" בנוסף, היא בוחנת עם התלמידים מקרים מיוחדים, כמו למשל, אם ייתכן שהמחיר יהיה 0, ומהי המשמעות של אפשרות זו בהקשר של הבעיה. המורה מנסה לברר עם התלמידים איזה מידע נדרש כדי לדעת את המחירים (כלומר, את הערך המסוים של x ושל y). על בסיס האמירות של התלמידים בדיון זה, שהיא צפתה מראש, היא משגרת בעיה נוספת. הקבוצה פונה לחקירה – שוב עבודה בזוגות, וממנה - לדיון. התלמידים כותבים את תשובותיהם על לוחות מחיקים קטנים. הדיון מסתיים בתשובה לשאלה הראשונית. לאחר מכן - התלמידים אומרים מה הם למדו מהשיעור.*מהלכי דיבור מחויב
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה