-
לחצו על הרכיבים כדי
לקרוא את הפירוט עליהם
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לידע המתמטי ולצידוקו, כדאי:
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
הסרטון נפתח בשאלה של המורה "יש לנו?" ומוסיפה "עם הסבר מלא?" כדי לחזק את המחויבות של התלמידים לתשובות הכוללות הסבר ונימוק בשיעורי מתמטיקה. בהמשך, בכל פעם שתלמיד מציג תשובה או רעיון המורה מבקשת מהתלמיד לנמק (למשל, "למה עשיתם 41 פחות 25?").
מהלך דיבור נוסף שהמורה משתמשת בו הוא "לאמת". למשל, לאחר שתלמיד מציג את הפתרון שלו ושל חברו, המורה חוזרת על תשובתו ("בין הארבעה קילו עגבניות לשני קילו עגבניות יש הפרש של שישה עשר שקלים?") ופונה לתלמיד ולתלמידים אחרים - "כן?" "כן? בטוח?".
-
לעודד את התלמיד להעמיק את החשיבה שלו על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
הסרטון נפתח בשאלה של המורה "יש לנו?" ומוסיפה "עם
הסבר מלא?" כדי לחזק את המחויבות של התלמידים לתשובות
הכוללות הסבר ונימוק בשיעורי מתמטיקה. בהמשך, בכל פעם
שתלמיד מציג תשובה או רעיון המורה מבקשת מהתלמיד לנמק
(למשל, "למה עשיתם 41 פחות 25?").
מהלך דיבור נוסף שהמורה משתמשת בו הוא "לאמת". למשל,
לאחר שתלמיד מציג את הפתרון שלו ושל חברו, המורה חוזרת
על תשובתו ("בין הארבעה קילו עגבניות לשני קילו עגבניות
יש הפרש של שישה עשר שקלים?") ופונה לתלמיד ולתלמידים
אחרים - "כן?" "כן? בטוח?".
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לקהילת הלומדים, כדאי:
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
הסרטון מתחיל לאחר שהתלמידים עבדו בזוגות. לפני פתיחת
הדיון המורה מבררת עם כל הזוגות שהם סיימו את המשימה
("יש לנו?") כדי שיוכלו להשתתף ולתרום לדיון. כשאחד
התלמידים מציע תשובה ("שני שקלים זה עגבניות") המורה
מציעה לשתף את כולם ("בואו נדבר על זה")?
כשבני זוג מציעים תשובות שונות המורה משתמשת במהלך
הדיבור "להסכים" ושואלת - "אתם מסכימים?" המורה
משתמשת במהלך דיבור של "להוסיף" בכמה מקרים. למשל,
כשאחד מהתלמידים עונה תשובה, והמורה פונה לתלמיד
שעבד איתו ושואלת "אתה יכול לעזור לנו? למה להגיע
ל 16?". אחרי ההסבר המורה פונה לשאר התלמידים ושואלת:
"לא הבנתי למה להגיע ל 16. מישהו יכול להסביר לי?"
כלומר, היא חוזרת על תשובתו של תלמיד אחד ומבקשת
מהתלמידים האחרים להעמיק את הרעיון ולנמק אותו.
-
לעודד את התלמיד לחשוב יחד עם אחרים על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:
השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:
מחויבות
לקהילת הלומדים
לעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחר
לחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחרים
להסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקו
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלו
לנמק
לאתגר
הסרטון מתחיל לאחר שהתלמידים עבדו בזוגות. לפני פתיחת
הדיון המורה מבררת עם כל הזוגות שהם סיימו את המשימה
("יש לנו?") כדי שיוכלו להשתתף ולתרום לדיון. כשאחד
התלמידים מציע תשובה ("שני שקלים זה עגבניות") המורה
מציעה לשתף את כולם ("בואו נדבר על זה")?
כשבני זוג מציעים תשובות שונות המורה משתמשת במהלך
הדיבור "להסכים" ושואלת - "אתם מסכימים?" המורה
משתמשת במהלך דיבור של "להוסיף" בכמה מקרים. למשל,
כשאחד מהתלמידים עונה תשובה, והמורה פונה לתלמיד
שעבד איתו ושואלת "אתה יכול לעזור לנו? למה להגיע
ל 16?". אחרי ההסבר המורה פונה לשאר התלמידים ושואלת:
"לא הבנתי למה להגיע ל 16. מישהו יכול להסביר לי?"
כלומר, היא חוזרת על תשובתו של תלמיד אחד ומבקשת
מהתלמידים האחרים להעמיק את הרעיון ולנמק אותו.