
על מה מדובר?
כדי ליצור מחויבות לידע המתמטי ולצידוקו יש לטפח את הנורמה שלפיה התלמידים משתפים את חשיבתם, מבהירים את רעיונותיהם, מצדיקים את טיעוניהם ומוכנים להתמודד עם אתגרים. לשמחתנו, תלמידים אוהבים לדבר על רעיונותיהם ולשתף אותם במרחב הכיתתי, אולם לא תמיד הם עושים זאת בצורה בהירה ומדויקת מספיק מבחינה מתמטית. הם גם אינם נדרשים תמיד להסביר ולנמק את דבריהם. כדי שהשיח יהיה עשיר יותר, כדאי לעודד את התלמידים להרחיב את רעיונותיהם, לדייקם ולהשתמש במושגים מתמטיים. בנוסף, כדאי לעודד אותם להסביר ולנמק את דבריהם. לצורך כך ניתן לקיים מהלכי דיבור המעודדים את המחויבות לידע המתמטי ולצידוקו (ראו תרשים – שתי עמודות ימניות).
כדי ליצור מחויבות לקהילת הלומדים יש לטפח את הנורמה המתבטאת בהקשבה של התלמידים זה לזה, בהיותם חלק מהלמידה ומההשתתפות בשיח. פעמים רבות תלמידים לא באמת מקשיבים לדברי חבריהם בכיתה, כי "אם יאמר משהו חשוב, המורה כבר יחזור על זה", או "אם מישהו לא מבין, שישאל את המורה, הוא בטוח יענה טוב יותר מכל אחד אחר בכיתה". כדי לשנות את הנורמה הזו וליצור מסגרת השתתפות חדשה שבה תפקיד התלמיד הוא להקשיב לאחר, לאמת ולנמק את דבריו ולפתח רעיונות חדשים מתוך רעיונות שהעלו תלמידים אחרים למרחב הכיתתי, כדאי לקיים מהלכי דיבור המעודדים מחויבות זו.
איך?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםהשתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לידע המתמטי ולצידוקו, כדאי:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
הסרטון נפתח בשאלה של המורה "יש לנו?" ומוסיפה "עם הסבר מלא?" כדי לחזק את המחויבות של התלמידים לתשובות הכוללות הסבר ונימוק בשיעורי מתמטיקה. בהמשך, בכל פעם שתלמיד מציג תשובה או רעיון המורה מבקשת מהתלמיד לנמק (למשל, "למה עשיתם 41 פחות 25?").
מהלך דיבור נוסף שהמורה משתמשת בו הוא "לאמת". למשל, לאחר שתלמיד מציג את הפתרון שלו ושל חברו, המורה חוזרת על תשובתו ("בין הארבעה קילו עגבניות לשני קילו עגבניות יש הפרש של שישה עשר שקלים?") ופונה לתלמיד ולתלמידים אחרים - "כן?" "כן? בטוח?".
-
לעודד את התלמיד להעמיק את החשיבה שלו על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
הסרטון נפתח בשאלה של המורה "יש לנו?" ומוסיפה "עם
הסבר מלא?" כדי לחזק את המחויבות של התלמידים לתשובות
הכוללות הסבר ונימוק בשיעורי מתמטיקה. בהמשך, בכל פעם
שתלמיד מציג תשובה או רעיון המורה מבקשת מהתלמיד לנמק
(למשל, "למה עשיתם 41 פחות 25?").
מהלך דיבור נוסף שהמורה משתמשת בו הוא "לאמת". למשל,
לאחר שתלמיד מציג את הפתרון שלו ושל חברו, המורה חוזרת
על תשובתו ("בין הארבעה קילו עגבניות לשני קילו עגבניות
יש הפרש של שישה עשר שקלים?") ופונה לתלמיד ולתלמידים
אחרים - "כן?" "כן? בטוח?".
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לקהילת הלומדים, כדאי:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
הסרטון מתחיל לאחר שהתלמידים עבדו בזוגות. לפני פתיחת
הדיון המורה מבררת עם כל הזוגות שהם סיימו את המשימה
("יש לנו?") כדי שיוכלו להשתתף ולתרום לדיון. כשאחד
התלמידים מציע תשובה ("שני שקלים זה עגבניות") המורה
מציעה לשתף את כולם ("בואו נדבר על זה")?
כשבני זוג מציעים תשובות שונות המורה משתמשת במהלך
הדיבור "להסכים" ושואלת - "אתם מסכימים?" המורה
משתמשת במהלך דיבור של "להוסיף" בכמה מקרים. למשל,
כשאחד מהתלמידים עונה תשובה, והמורה פונה לתלמיד
שעבד איתו ושואלת "אתה יכול לעזור לנו? למה להגיע
ל 16?". אחרי ההסבר המורה פונה לשאר התלמידים ושואלת:
"לא הבנתי למה להגיע ל 16. מישהו יכול להסביר לי?"
כלומר, היא חוזרת על תשובתו של תלמיד אחד ומבקשת
מהתלמידים האחרים להעמיק את הרעיון ולנמק אותו. -
לעודד את התלמיד לחשוב יחד עם אחרים על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
הסרטון מתחיל לאחר שהתלמידים עבדו בזוגות. לפני פתיחת
הדיון המורה מבררת עם כל הזוגות שהם סיימו את המשימה
("יש לנו?") כדי שיוכלו להשתתף ולתרום לדיון. כשאחד
התלמידים מציע תשובה ("שני שקלים זה עגבניות") המורה
מציעה לשתף את כולם ("בואו נדבר על זה")?
כשבני זוג מציעים תשובות שונות המורה משתמשת במהלך
הדיבור "להסכים" ושואלת - "אתם מסכימים?" המורה
משתמשת במהלך דיבור של "להוסיף" בכמה מקרים. למשל,
כשאחד מהתלמידים עונה תשובה, והמורה פונה לתלמיד
שעבד איתו ושואלת "אתה יכול לעזור לנו? למה להגיע
ל 16?". אחרי ההסבר המורה פונה לשאר התלמידים ושואלת:
"לא הבנתי למה להגיע ל 16. מישהו יכול להסביר לי?"
כלומר, היא חוזרת על תשובתו של תלמיד אחד ומבקשת
מהתלמידים האחרים להעמיק את הרעיון ולנמק אותו.
שיעור לדוגמא:
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
כדי ליצור מחויבות לידע המתמטי ולצידוקו יש לטפח את הנורמה שלפיה התלמידים משתפים את חשיבתם
תלמידים אוהבים לדבר על רעיונותיהם ולשתף אותם במרחב הכיתתי, אולם לא תמיד הם עושים זאת בצורה בהירה ומדויקת מספיק מבחינה מתמטית
מקורות
Resnick, L. B., Michales, S., & O’connor, M. C. (2010). How (well structured) talk builds the mind. In R. Stermberg & D. Preiss (Eds.), Innovations in educational psychology: Perspectives on learning, teaching, and human development (pp. 163–194). New York: Springer.