
על מה מדובר?
כדי ליצור מחויבות לידע המתמטי ולצידוקו יש לטפח את הנורמה שלפיה התלמידים משתפים את חשיבתם, מבהירים את רעיונותיהם, מצדיקים את טיעוניהם ומוכנים להתמודד עם אתגרים. לשמחתנו, תלמידים אוהבים לדבר על רעיונותיהם ולשתף אותם במרחב הכיתתי, אולם לא תמיד הם עושים זאת בצורה בהירה ומדויקת מספיק מבחינה מתמטית. הם גם אינם נדרשים תמיד להסביר ולנמק את דבריהם. כדי שהשיח יהיה עשיר יותר, כדאי לעודד את התלמידים להרחיב את רעיונותיהם, לדייקם ולהשתמש במושגים מתמטיים. בנוסף, כדאי לעודד אותם להסביר ולנמק את דבריהם. לצורך כך ניתן לקיים מהלכי דיבור המעודדים את המחויבות לידע המתמטי ולצידוקו (ראו תרשים – שתי עמודות ימניות).
כדי ליצור מחויבות לקהילת הלומדים יש לטפח את הנורמה המתבטאת בהקשבה של התלמידים זה לזה, בהיותם חלק מהלמידה ומההשתתפות בשיח. פעמים רבות תלמידים לא באמת מקשיבים לדברי חבריהם בכיתה, כי "אם יאמר משהו חשוב, המורה כבר יחזור על זה", או "אם מישהו לא מבין, שישאל את המורה, הוא בטוח יענה טוב יותר מכל אחד אחר בכיתה". כדי לשנות את הנורמה הזו וליצור מסגרת השתתפות חדשה שבה תפקיד התלמיד הוא להקשיב לאחר, לאמת ולנמק את דבריו ולפתח רעיונות חדשים מתוך רעיונות שהעלו תלמידים אחרים למרחב הכיתתי, כדאי לקיים מהלכי דיבור המעודדים מחויבות זו.
איך?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםהשתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לידע המתמטי ולצידוקו, כדאי:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
חלק זה של השיעור מתקיים אחרי שהתלמידים עבדו בקבוצות קטנות על השאלה המופיעה בתחילת הסרטון. כשחוזרים למליאה המורה מבררת תחילה מהי תשובתו של כל אחד מהתלמידים: "שולם אותו דבר או לא שולם אותו דבר?", ואז היא מבקשת מאחד התלמידים לנמק: "למה שולם אותו דבר?". המורה ממשיכה לאתגר את התלמידים בבקשה לקשור בין התשובה שהם קיבלו מפתרון המשוואה לבעיה אשר עליה הם עונים: "מה זה קשור לכיסאות?". אפשר לראות בשאלה זו בקשה להרחיב את הרעיון שתלמיד אחר העלה, גם מבחינת העמקת הרעיון המתמטי (יצירת קשרים) וגם מבחינת המחויבות לשאר התלמידים בכיתה (הרחבת רעיון של תלמיד אחר).
-
לעודד את התלמיד להעמיק את החשיבה שלו על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
חלק זה של השיעור מתקיים אחרי שהתלמידים עבדו בקבוצות קטנות על השאלה המופיעה בתחילת הסרטון. כשחוזרים למליאה המורה מבררת תחילה מהי תשובתו של כל אחד מהתלמידים: "שולם אותו דבר או לא שולם אותו דבר?", ואז היא מבקשת מאחד התלמידים לנמק: "למה שולם אותו דבר?". המורה ממשיכה לאתגר את התלמידים בבקשה לקשור בין התשובה שהם קיבלו מפתרון המשוואה לבעיה אשר עליה הם עונים: "מה זה קשור לכיסאות?". אפשר לראות בשאלה זו בקשה להרחיב את הרעיון שתלמיד אחר העלה, גם מבחינת העמקת הרעיון המתמטי (יצירת קשרים) וגם מבחינת המחויבות לשאר התלמידים בכיתה (הרחבת רעיון של תלמיד אחר).
-
כדי ליצור מסגרת השתתפות שבה התלמיד מחויב לקהילת הלומדים, כדאי:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
חלק זה של השיעור מתקיים אחרי שהתלמידים עבדו בקבוצות קטנות על השאלה המופיעה בתחילת הסרטון. כשהתלמידים במליאה, המורה משתמשת במהלך השיח "להוסיף" מספר פעמים כדי לעודד תלמידים להרחיב רעיון שתלמיד אחר העלה. למשל, אחרי שתלמיד ענה על השאלה "למה שילמנו אותו דבר?" המורה פונה לתלמידים ושואלת "מה זה קשור לכיסאות?". אפשר לראות בשאלה זו בקשה להרחיב את הרעיון שתלמיד אחר העלה. מאוחר יותר, אחרי שנשמעו תשובות שונות, המורה פונה לתלמיד שאלה אם הוא רוצה להוסיף משהו. בדוגמה זו, השיח הכיתתי מחויב לכל קהילת התלמידים בכיתה - התלמידים קשובים לרעיונות שאומרים תלמידים שונים, מסבירים אותם במילים שלהם ומרחיבים אותם. -
לעודד את התלמיד לחשוב יחד עם אחרים על ידי שימוש במהלכי הדיבור האלה:השתתפות התלמידים בשיח הכיתתי נחלקת לשתיים:מחויבות
לקהילת הלומדיםלעזור לתלמיד להקשיב
לדברי האחרלחזור
לעזור לתלמיד לחשוב
יחד עם אחריםלהסכים
להוסיף
להסביר
לגוון
מחויבות לידע
המתמטי וצידוקולעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולאמת
להרחיב
לעזור לתלמיד להעמיק
את החשיבה שלולנמק
לאתגר
חלק זה של השיעור מתקיים אחרי שהתלמידים עבדו בקבוצות קטנות על השאלה המופיעה בתחילת הסרטון. כשהתלמידים במליאה, המורה משתמשת במהלך השיח "להוסיף" מספר פעמים כדי לעודד תלמידים להרחיב רעיון שתלמיד אחר העלה. למשל, אחרי שתלמיד ענה על השאלה "למה שילמנו אותו דבר?" המורה פונה לתלמידים ושואלת "מה זה קשור לכיסאות?". אפשר לראות בשאלה זו בקשה להרחיב את הרעיון שתלמיד אחר העלה. מאוחר יותר, אחרי שנשמעו תשובות שונות, המורה פונה לתלמיד שאלה אם הוא רוצה להוסיף משהו. בדוגמה זו, השיח הכיתתי מחויב לכל קהילת התלמידים בכיתה - התלמידים קשובים לרעיונות שאומרים תלמידים שונים, מסבירים אותם במילים שלהם ומרחיבים אותם.
שיעור לדוגמא:
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
כדי ליצור מחויבות לידע המתמטי ולצידוקו יש לטפח את הנורמה שלפיה התלמידים משתפים את חשיבתם
תלמידים אוהבים לדבר על רעיונותיהם ולשתף אותם במרחב הכיתתי, אולם לא תמיד הם עושים זאת בצורה בהירה ומדויקת מספיק מבחינה מתמטית
מקורות
Resnick, L. B., Michaels, S., & O'Connor, M. C. (2010). How (well structured) talk builds the mind. In R. Sternberg & D. Press (Eds.), Innovations in educational psychology: Perspectives on learning, teaching, and human development (pp. 163–194). New York: Springer.