על מה מדובר?
מבנה האסטרטגיה
לאסטרטגיה חמישה שלבים:
1. זיהוי שתי נקודות הזמן והגופים הבולטים המשתתפים באירוע
2. זיהוי השינויים בפרמטרים המדידים באירוע
3. בחירת הפרמטר המבוקש שיש לחשב
4. מעבר מפרמטרים לשפת האנרגיה
5. חישוב הפרמטר המבוקש
לדוגמה:
הצגת השאלה:
תפוח שמסתו 1 ק"ג נופל מעץ מגובה של 10 מטרים. באיזו מהירות הוא יפגע ברצפה?
1 .זיהוי שתי נקודות בזמן והגופים המשתתפים בהן
תיאור גרפי ראשוני:

הגופים המשמעותיים המשתתפים בתהליך:

2. זיהוי השינויים בפרמטרים המדידים באירוע
אפשרות א – חיבור בחיצים

אפשרות ב – הקפה בעיגול
התהליך | מה השתנה? | מהי מגמת השינוי? |
התפוח נופל מהעץ אל הקרקע | המרחק/גובה מכדור הארץ | קטן/גדל |
מהירות התפוח | קטן/גדל |
בנק מילים לשינויים: במרחק/גובה, בטמפרטורה, במהירות
3. בחירת הפרמטר המבוקש שיש לחשב דיאגרמת השינוי (של הפרמטרים)
4. מעבר מפרמטרים לשפת האנרגיה
עוברים מפרמטרים לשפת האנרגיה: מוסיפים שינויים באנרגיות – דיאגרמת השינויים באנרגיה (חץ אנרגיה שמכוון למטה מציין אנרגיה שפוחתת, חץ שמכוון למעלה מציין אנרגיה שגדלה).


מלמדים את חוק שימור האנרגיה וחשיבותו.
5. חישוב הפרמטר המבוקש
מתייחסים לשינויים באנרגיות הרלוונטיות באירוע תוך השוואה בין שתי נקודות הזמן ופותרים את השאלה: מחשבים את הפרמטר הנעלם על פי הנוסחה (על פי חוק שימור האנרגיה).
חישוב המהירות לפני הפגיעה בקרקע לפי נוסחת אנרגיית התנועה:

לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיבילחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםתרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהצגת הבעיה
נקודת המוצא היא הבעיה הספציפית שיש לפתור.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהתלמידים מנסים לפתור את הבעיה
לפני הצגת האסטרטגיה חשוב שהתלמידים ינסו להתמודד
בעצמם עם הבעיה.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהצגת אסטרטגיה לפתרון בעיות -
הפיגום הקוגניטיבי
שלבי הביניים המרכיבים את האסטרטגיה מוצגים בפני התלמידים,
והם מכניסים את נתוני הבעיה לתוך כל שלב.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביתרגול האסטרטגיה בפתרון מספר בעיות
התלמידים משתמשים באסטרטגיה בפתרון בעיות דומות.תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהשמטת האסטרטגיה (הפיגום) ופתרון הבעיה באופן ישיר
התלמידים פותרים בעיות דומות ללא השימוש באסטרטגיה.תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה