
על מה מדובר?
אנו מדגימים ניסוי שמטרתו לחשב את המסלול של כדור שנזרק בזווית. התלמידים מחשבים את הגובה שבו עליהם להעמיד טבעת, כך שכדור הנורה ממשגר כדורים יעבור דרך כמה הטבעות. כל קבוצת תלמידים נדרשת לחשב את גובה הטבעת בהתאם למרחקה ממשגר הכדורים.
התנועה הבליסטית מהווה הרחבה משמעותית לפתרון בעיות תנועה על קו ישר, נושא הנחשב מרכזי בתחילת ההוראה של קינמטיקה. תנועה בליסטית מחייבת התייחסות דו-ממדית לתנועה, כאשר אחד הממדים הוא תנועה שוות מהירות, ואילו הממד השני הוא תנועה שוות תאוצה.
לצורך ביצוע הניסוי נדרשים אמצעים טכנולוגיים פשוטים אך מדויקים כדי לאפשר התאמה הולמת בין התוצאות התאורטיות לבין התוצאות המתקבלות בניסוי.
הציוד הפיזי והטכנולוגי הנדרש הוא: משגר כדורים המעניק את המהירות ההתחלתית לתנועה (מתקן המבוסס על שחרור קפיץ מתוח), כדורים (עדיף כדורים ממתכת על מנת שיושפעו פחות מהתנגדות האוויר, מגרר) סטטיביים עם טבעת, סרט מדידה או סרגל.
איך?
הניסוי הוא ניסוי מאשר. כל קבוצת תלמידים מחשבת את מסלול הכדור שהמשגר ירה, ולפי החישוב מתכננת היכן להעמיד את הטבעת, כך שהכדור יעבור דרכה. התלמידים משתתפים בתכנון שלבי הניסוי ואחר כך יושבים בקבוצות ומחשבים. הצלחת החישובים של התלמידים עומדת למבחן, ובאופן זה נוצרת דרמה, שכן הבעיה הופכת לבעיה אמיתית לתלמידים.
איך משתמשים בה?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריהלחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם -
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריהתצפית מקדימה
הצגת שאלה על אירוע המוכר לתלמידים מתצפיות בחיי היום-יום,
תצפית בזריקה אנכית, זריקה אופקית וזריקה ב-450.
בשלב זה התלמידים, יחד עם המורה, מחשבים את גודל המהירות
של הכדור בעת שיגורו מהמתקן. ללא מדידה זו לא יוכלו לבצע
את החישוב הנדרש בהמשך.
-
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריההסבר תאורטי
הסבר תאורטי הכולל משוואות של התנועה האופקית
במהירות קבועה ושל התנועה האנכית המואצת, ושילובן.
-
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריהביצוע ניסוי לבדיקת ההסבר
ביצוע הניסוי בשלבים:
1. הצגת מערכת הניסוי והציוד.
2. שיתוף התלמידים בתכנון הניסוי.
3. התלמידים מחשבים את מסלול הכדור ומכוונים את
גובה הטבעת בהתאם למרחקה מהמשגר. ביצוע הניסוי,
שיתוף התלמידים באיתור התקלות בניסוי ופתירתן, אם היו כאלה.
-
ביצוע תצפית
על תופעההסבר תאורטיביצוע ניסוי
לבדיקת ההסבראישוש או הפרכה
של התאוריהאישוש או הפרכה של התאוריה
צפייה בתוצאות הניסוי שמאששות או מפריכות את התאוריה.
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה