
על מה מדובר?
בדוגמה זו מתחילים מהדגמות פשוטות באלקטרוסטטיקה, כגון שפשוף סרגל פלסטיק או בלון כדי להראות כיצד נמשכות אליהם פיסות נייר קטנות, שערות, זרם מים. להסבר התופעות יש צורך להשתמש במושג 'מטען', והתלמידים מבינים שהמושג הוא בעצם "המצאה" אנושית, ושכוחו בכך שהוא מאפשר לנו להסביר את התופעות הנצפות. ניתן להרחיב את המודל כשצופים בתופעה נוספת והיא דחייה, למשל, בין שתי רצועות פלסטיק זהות. במקרה כזה נדרשת המצאה של שני סוגי מטענים, כדי שיתאפשרו תופעה של משיכה ותופעה של דחייה. יש צורך לתת שמות לשני סוגי המטענים, כלומר להמשיג אותם. המושגים "שלילי" ו"חיובי" הודבקו למטענים מסיבות היסטוריות, והם משמשים בהצלחה לתיאור האינטראקציה בין מטענים, אך אין שום משמעות עמוקה למושגים אלו; יכולנו לבחור לכנותם גם בשמות אחרים. התלמידים מתרשמים מהשרירותיות המסוימת שבהמצאת המושגים הפיזיקליים המשמשים להסבר של תופעות פיזיקליות.
איך?
1. זיהוי התופעה > 2. בקשה להסבר התופעה > 3. המצאת מושג – מטען חשמלי > 4. המושג משמש אבן בניין למודל שמסביר את התופעה: מטענים מושכים זה את זה. תופעה נוספת – דחייה בין שני גופים > צורך בהסבר התופעה > המצאת מושג – סוג נוסף של מטען חשמלי > המושגים מטען שלילי ומטען חיובי מסבירים את שתי התופעות.
בדוגמה זו מתחילים מהדגמות פשוטות באלקטרוסטטיקה, כגון שפשוף סרגל פלסטיק או בלון כדי להראות כיצד נמשכות אליהם פיסות נייר קטנות, שערות, זרם מים. להסבר התופעות יש צורך להשתמש במושג 'מטען', והתלמידים מבינים שהמושג הוא בעצם "המצאה" אנושית, ושכוחו בכך שהוא מאפשר לנו להסביר את התופעות הנצפות. ניתן להרחיב את המודל כשצופים בתופעה נוספת והיא דחייה, למשל, בין שתי רצועות פלסטיק זהות. במקרה כזה נדרשת המצאה של שני סוגי מטענים, כדי שיתאפשרו תופעה של משיכה ותופעה של דחייה. יש צורך לתת שמות לשני סוגי המטענים, כלומר להמשיג אותם. המושגים "שלילי" ו"חיובי" הודבקו למטענים מסיבות היסטוריות, והם משמשים בהצלחה לתיאור האינטראקציה בין מטענים, אך אין שום משמעות עמוקה למושגים אלו; יכולנו לבחור לכנותם גם בשמות אחרים. התלמידים מתרשמים מהשרירותיות המסוימת שבהמצאת המושגים הפיזיקליים המשמשים להסבר של תופעות פיזיקליות.
איך?
1. זיהוי התופעה > 2. בקשה להסבר התופעה > 3. המצאת מושג – מטען חשמלי > 4. המושג משמש אבן בניין למודל שמסביר את התופעה: מטענים מושכים זה את זה. תופעה נוספת – דחייה בין שני גופים > צורך בהסבר התופעה > המצאת מושג – סוג נוסף של מטען חשמלי > המושגים מטען שלילי ומטען חיובי מסבירים את שתי התופעות.
איך משתמשים בה?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
זיהוי תופעהבקשה להסבר התופעההמשגת התופעה,
המצאת מושג חדשתיאור מודל
המסביר את התופעהלחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם -
זיהוי תופעהבקשה להסבר התופעההמשגת התופעה,
המצאת מושג חדשתיאור מודל
המסביר את התופעהזיהוי תופעה
התופעה הנצפית במקרה זה היא משיכה בין גופים שונים
ללא מגע ביניהם. -
זיהוי תופעהבקשה להסבר התופעההמשגת התופעה,
המצאת מושג חדשתיאור מודל
המסביר את התופעהבקשה להסבר התופעה
התלמידים יתבקשו לנסות להסביר את התופעה.
הניסיון להסביר את התופעה גורם להם לחוש את החסר
במושגים מתאימים ואת הצורך בהמצאתם.
-
זיהוי תופעהבקשה להסבר התופעההמשגת התופעה,
המצאת מושג חדשתיאור מודל
המסביר את התופעההמשגת התופעה, המצאת מושג חדש
כמה יכול לעזור לנו לאפיין את התופעה שבה צפינו?
המצאת המושג 'מטען' והרחבתו ל'מטען חיובי' ול'מטען שלילי'.
-
זיהוי תופעהבקשה להסבר התופעההמשגת התופעה,
המצאת מושג חדשתיאור מודל
המסביר את התופעהתיאור מודל המסביר את התופעה
כיצד בעצם המושג המומצא עוזר לנו להסביר את התופעה?
המושגים מטען חיובי ומטען שלילי יוצרים מודל שלפיו שני מטענים
שונים מושכים זה את זה ושני מטענים שווים דוחים זה את זה.
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
בדוגמה זו מתחילים מהדגמות פשוטות באלקטרוסטטיקה, כגון שפשוף סרגל פלסטיק או בלון כדי להראות כיצד נמשכות אליהם פיסות נייר קטנות
המושג שדה חשמלי אינו אינטואיטיבי כלל. על התלמידים לקבל את קיומו של מרחב שניתן לראות את תכונותיו