
על מה מדובר?
מתן שמות לצורות ולעצמים הוא פעולה שאנו מבצעים מגיל צעיר. בעוד שביום-יום פעולה זו נעשית בעיקר על פי מראה הצורה או העצם, במתמטיקה הזיהוי של צורה או של עצם מתמטי נקבע על פי הגדרה. בשלבים הראשונים של לימודי המתמטיקה הילדים בכיתות הצעירות אינם מתייחסים באופן פורמלי להגדרות כקובעות מהו העצם המתמטי; אולם במהלך השנים אנו מצפים מהם להשהות את הזיהוי הספונטני שהם מבצעים לעיתים קרובות על סמך מראה, לבחון אם העצם המתמטי מקיים את ההגדרה ורק אז לזהותו. מעבר זה אינו תמיד נעשה באופן מפורש.
מתן שמות לצורות ולעצמים הוא פעולה שאנו מבצעים מגיל צעיר. בעוד שביום-יום פעולה זו נעשית בעיקר על פי מראה הצורה או העצם, במתמטיקה הזיהוי של צורה או של עצם מתמטי נקבע על פי הגדרה. בשלבים הראשונים של לימודי המתמטיקה הילדים בכיתות הצעירות אינם מתייחסים באופן פורמלי להגדרות כקובעות מהו העצם המתמטי; אולם במהלך השנים אנו מצפים מהם להשהות את הזיהוי הספונטני שהם מבצעים לעיתים קרובות על סמך מראה, לבחון אם העצם המתמטי מקיים את ההגדרה ורק אז לזהותו. מעבר זה אינו תמיד נעשה באופן מפורש.
איך משתמשים בה?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
השיח המוכרהמעברהשיח החדשלחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
השיח המוכרהמעברהשיח החדש1. בקשו מהתלמידים לזהות עצמים מתמטיים ושימו לב על סמך מה הם מזהים את העצם - על סמך מה הם נותנים לו שם? למשל לגבי הדלתון - בקשו מהם לזהות מבין צורות שונות את אלה שהן דלתון. התייחסו במפורש לאופן שבו התלמידים קובעים שצורה היא דלתון (או לא). למשל, אם הם מתייחסים לנראות של הצורה או להגדרה שלה.2. צרו מצב שבו התלמידים חשים בצורך להגיע להסכמה לגבי האופן שבו מזהים צורות. אפשר למשל לבקש מתלמידים שקבעו כי צורה מסוימת היא דלתון או לא, לשכנע זה את זה לגבי קביעתם.
השיח המתמטי המוכר על זיהוי צורות
-
השיח המוכרהמעברהשיח החדש3. שכנעו את התלמידים, שכדי שנוכל לתקשר בכיתה ביעילות וכדי שנוכל
להבין זה את זה, חשוב להגיע להסכמה לגבי הדרך שבה נותנים שם לצורה.
אמרו להם שבמתמטיקה זיהוי נעשה רק על פי הגדרה.
המעבר לשיח המתמטי החדש
-
השיח המוכרהמעברהשיח החדש4. זמנו לתלמידים הזדמנויות לזהות צורות ולנמק את קביעתם על פי הגדרה. דונו איתם בהגדרות הרלוונטיות ובקשו מהם להסתמך על ההגדרה בתהליך הזיהוי.
השיח המתמטי החדש על זיהוי צורות
-
השיח המוכרהמעברהשיח החדשהשיח החדש
טקסט 2
טקסט 2
טקסט 2
טקסט 2
טקסט 2
טקסט 2
טקסט 2
-
השיח המוכרהמעברהשיח החדשהשיח החדש
טקסט 3
טקסט 3
טקסט 3
טקסט 3
טקסט 3
טקסט 3
טקסט 3
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
שיעור לדוגמא:
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
מתן שמות לצורות ולעצמים הוא פעולה שאנו מבצעים מגיל צעיר.
איך עוברים בשיעור בין עולם המספרים
הממשים למרוכבים
איך עוברים בשיעור בין עולם המספרים הממשים למרוכבים
פעולת החזקה: הגדרת פעולת החזקה, כאשר המעריך הינו מספר רציונאלי.
מקורות
Nachlieli, T., & Tabach, M. (2018). Ritual-enabling opportunities-to-learn in mathematics classrooms. Educational Studies in Mathematics, 1-19.
Sfard, A. (2007). When the rules of discourse change, but nobody tells you: Making sense of mathematics learning from a commognitive standpoint. The Journal of the learning sciences, 16(4), 565-613.