על מה מדובר?
מבנה האסטרטגיה
שלב א – מיפוי האירוע (סיטואציה)
שלב זה כולל שני תת-שלבים:
א. תרגום הסיטואציה לתרשים מלבנים הכוללים את הגופים המשתתפים.
ב. עריכת טבלת אינטראקציות של כל הגופים המשתתפים באירוע.
תרשים המלבנים וטבלת האינטראקציות מאפשרים לתלמידים לערוך ניתוח ראשוני של האירוע המתואר בבעיה.
מוצגת, לדוגמה, הסיטואציה שרוצים לנתח: אדם מושך כלב, אך הכלב אינו זז. השאלה המובילה היא "למה הכלב אינו זז?"

אדם |
רצועה |
כלב |
אדם |
רצועה |
כלב |
|
אדם |
0 |
+ |
– |
רצועה |
+ |
0 |
+ |
כלב |
– |
+ |
0 |
אדם |
רצועה |
כלב |
רצפה |
||
כדור הארץ |
אדם |
רצועה |
כלב |
רצפה |
כדור הארץ |
|
אדם |
0 |
+ |
– |
+ |
+ |
רצועה |
+ |
0 |
+ |
– |
+ |
כלב |
– |
+ |
0 |
+ |
+ |
רצפה |
+ |
– |
+ |
0 |
+ |
כדור הארץ |
+ |
+ |
+ |
+ |
0 |
- סימון כל זוגות הכוחות על פני תרשים המלבנים בעזרת טבלת אינטראקציות (חוק שלישי של ניוטון).
- בחירת גוף ו"איסוף" כל הכוחות הפועלים עליו מתוך תרשים המלבנים.

בידוד הגוף הנבחר, הכלב במקרה זה, עם שמות הגופים המפעילים את הכוחות:

שלב ג – מעבר מכוחות לתנועה
שלב זה אמור לאפשר לתלמידים להתייחס לאירוע ולנתח אותו באמצעות תרשים הכוחות. התלמידים מונחים לבנות תרשים כוחות מלא. אורכם היחסי של החיצים המייצגים כוחות יכול להיקבע על סמך מידע הנתון בבעיה (למשל: הכוח המופעל על גוף ימינה על ידי X גדול מזה המופעל שמאלה על ידי Y) או על פי מאפייני התנועה של הגוף. כלי זה מאפשר לתלמידים לקשור בין כוחות לבין תנועה (כמתואר בחוק הראשון/שני של ניוטון). בתום שלב זה יוכלו התלמידים להציג את הפתרון לבעיה באופן מלא.
בהמשך לדוגמה שהובאה למעלה, על פי תרשים הכוחות החלקי של הגוף המבודד, הכלב אמור להגדיל את מהירותו ימינה. על פי האירוע, הדבר אינו קורה, כלומר בתרשים חסר כוח נוסף המונע תנועה אפשרית זו של הכלב – זהו כוח החיכוך.
התלמיד משלים את תרשים הכוחות של הכלב על פי מאפייני תנועת הגוף הנתונים בסיטואציה, ומציג את ההסבר בעזרת חוקי ניוטון.

לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיבילחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםתרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהצגת הבעיה
נקודת המוצא היא הבעיה הספציפית שיש לפתור.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהתלמידים מנסים לפתור את הבעיה
לפני הצגת האסטרטגיה חשוב שהתלמידים ינסו להתמודד
בעצמם עם הבעיה.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהצגת אסטרטגיה לפתרון בעיות -
הפיגום הקוגניטיבי
שלבי הביניים המרכיבים את האסטרטגיה מוצגים בפני התלמידים,
והם מכניסים את נתוני הבעיה לתוך כל שלב.
תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביתרגול האסטרטגיה בפתרון מספר בעיות
התלמידים משתמשים באסטרטגיה בפתרון בעיות דומות.תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר -
הצגת הבעיההתלמידים מנסים
לפתור את הבעיההצגת אסטרטגיה לפתרון
בעיות - הפיגום הקוגניטיביהשמטת האסטרטגיה (הפיגום) ופתרון הבעיה באופן ישיר
התלמידים פותרים בעיות דומות ללא השימוש באסטרטגיה.תרגול האסטרטגיה
בפתרון מספר בעיותהשמטת האסטרטגיה (הפיגום)
ופתרון הבעיה באופן ישיר
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה