דוגמה להמחשה ויזואלית של עצמים מתמטיים - שילוב המחשה כדי לחקור תכונות של מעגל
PDF בעל תוכן
מורחב להורדה
![תכונות מעגל](https://praqtal.levinsky.ac.il/wp-content/uploads/sites/9/2021/02/thunot_shel_maagal.png)
על מה מדובר?
מטרת השיעור בדוגמה זו היא לנהל חקר מתמטי אמפירי באמצעות תוכנה של גיאומטריה דינמית – גיאוגברה. תוכנה זו מאפשרת המחשה מדויקת מספיק כדי להוות פלטפורמה שבה התלמידים יכולים לפעול על עצמים גיאומטריים וכך "לגלות״ את תכונותיהם. התגליות האלה הן שיובילו את התלמידים לנסח השערות שבהמשך יוכיחו אותן בכלים דדוקטיביים מקובלים. בשיעור כזה תפקידו של המורה להכין את התשתית לעבודת החקר – לדאוג שהתלמידים יכירו את השיום של העצמים המתמטיים שאת הקשרים ביניהם עליהם לשער מתוך ההתבוננות ובעזרת התוכנה. כמו כן, על המורה לתמוך בתלמידים המובילים את החקר באופן עצמאי.
איך משתמשים בה?
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
זיהוי הצורך בהמחשהבחירת סוג ההמחשהשילוב ההמחשה
בלמידהלחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם -
זיהוי הצורך בהמחשהבחירת סוג ההמחשהשילוב ההמחשה
בלמידהזיהוי הצורך בהמחשה
הצורך בהמחשה נובע מהרצון לאפשר לתלמידים לבנות דוגמאות מגוונות שיאפשרו להם לזהות דפוסים ולהעלות השערות. העצמים המתמטיים שיש להמחיש הם מעגלים, קטעים וקווים, קשתות וזוויות הקשורות במעגל.
-
זיהוי הצורך בהמחשהבחירת סוג ההמחשהשילוב ההמחשה
בלמידהבחירת סוג ההמחשה
כדי שהתלמידים יוכלו להעלות השערות לגבי המעגל ולגבי
עצמים מתמטיים שונים הקשורים בו (כמו למשל, קשרים בין קטעים
וקווים שונים וזוויות במעגל), צריך לאפשר להם לבנות דוגמאות
מגוונות של עצמים אלה, לבצע חישובים שונים ולמצוא דפוסים.
מסיבות אלה הבחירה הייתה בגיאומטריה דינמית.
-
זיהוי הצורך בהמחשהבחירת סוג ההמחשהשילוב ההמחשה
בלמידהשילוב ההמחשה בלמידה
בתחילה המורה יוצר את ההמחשות בעזרת תוכנה של גיאומטריה
דינמית כדי להגדיר עצמים מתמטיים. אחר כך התלמידים בונים
המחשות דינמיות כדי לזהות תכונות של עצמים וקשרים בין עצמים.
בסוף, התלמידים מציגים את ההשערות שניסחו באמצעות ציור
של המחשות ויזואליות על הלוח המאיר את ההסבר המילולי.
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
שיעור לדוגמא:
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
דוגמה זו מתייחסת להצגה של וקטור כצירוף לינארי של וקטורי יחידה המאונכים זה לזה.
מטרת השיעור בדוגמה זו היא לנהל חקר מתמטי אמפירי באמצעות תוכנה של גיאומטריה דינמית – גיאוגברה.