במשפט אחד?
שימת שלושת הריבועים (איור 1) היא משימה בעלת דרישה קוגניטיבית גבוהה.
להלן שלושה שרטוטים שבכל אחד מהם ריבוע ומשולש ישר זווית (אותו ריבוע ואותו ומשולש)

1. סמנו בכל שרטוט את השטח המשותף לריבוע ולמשולש.
2. סדרו את השרטוטים לפי גודל השטח המשותף (מהקטן לגדול).
3. הקיפו בעיגול את התשובה הנכונה בכל אחת מהטענות הבאות והסבירו אותה:
א. השטח המשותף בשרטוט I (קטן/ גדול/ שווה/ לא ניתן לדעת) מהשטח המשותף בשרטוט II.
ב. השטח המשותף בשרטוט II (קטן/ גדול/ שווה/ לא ניתן לדעת) מהשטח המשותף בשרטוט III.
ג. השטח המשותף בשרטוט III (קטן/ גדול/ שווה/ לא ניתן לדעת) מהשטח המשותף בשרטוט I.
איור 1 – משימת שלושת הריבועים
משימה זו דורשת מהתלמידים לחקור ולהבין את אופיים של המושגים, התהליכים והקשרים המתמטיים, המתייחסים לשטחים הנוצרים בריבוע באמצעות שני קווים המאונכים זה לזה ונפגשים בנקודת מפגש אלכסוני הריבוע. התלמידים נדרשים לחשיבה מורכבת ולא-אלגוריתמית, שכן אין פרוצדורה מסוימת שהם רק צריכים להיזכר בה ולפתור את השאלה בהצלחה. כמו כן, שאלה זו דורשת מאמץ חשיבתי ובקרה עצמית על תהליכי החשיבה שלהם.
הדרך שבה המשימה מוצגת לתלמידים אינה אמורה להקל עליהם את הדרישה הקוגניטיבית הגבוהה. המורה אינו מרמז על דרכי פתרון שונות ואינו מוסיף פרטי מידע שיכולים לסייע לתלמידים או לכוון אותם במהלך ההתמודדות שלהם עם המשימה.
למה?
לעיתים קרובות, המורה בוחר משימה בעלת דרישה קוגניטיבית גבוהה, אך בעת הצגתה לכיתה הוא מבלי לשים לב מכוון את התלמידים לפתרון. הקלה זו ברמת הדרישה הקוגניטיבית של המשימה יכולה לפגוע בפוטנציאל לדיון כיתתי עשיר ומקדם שהיה יכול להתפתח: במגוון הרעיונות והפתרונות שהיו יכולים לעלות במהלך העבודה בקבוצות וביצירת הקשרים ביניהם.
הקלת הדרישה הקוגניטיבית של המשימה יכולה להיעשות בכמה אופנים:
• באמצעות הכוונת התלמידים לדרך פתרון מסוימת ("תנסו להיזכר מה למדנו בשיעור הקודם").
• באמצעות הצהרה של המורה על נושא השיעור ("היום נעסוק בחלוקת ריבוע לשטחים שווים").
• באמצעות מתן פיגומים והכוונה יתרה לתלמידים שאינם יודעים איך לגשת למשימה ("אתם מבינים שהשטח החופף בריבוע האמצעי והשמאלי שווים, נכון? תנסו אולי לחשוב למה גם השטח החופף בריבוע הימני שווה להם").
• כאשר התלמידים אינם מצליחים לפתור את המשימה, המורה חש שהם חסרי אונים ומתעורר אצלו "חוש רחמים" שגורם לו לסייע להם ולהדריך אותם כיצד לפתור את השאלה (כמובן שדרך החשיבה לפתרון במקרה הזה היא של המורה ולא של התלמידים עצמם).
מתי?
בכל פעם שמוצגת לתלמידים משימה מסדר חשיבה גבוה, כדאי שהמורה ישים לב לא להוריד את רמת הדרישה הקוגניטיבית שלה. לעיתים משפט אחד או אפילו מילה אחת יכולים "להרוס" שיעור שלם שתוכנן להיות בו דיון מתמטי עשיר ומקדם.
איך?
ראשית, מן הראוי שהמורה יכיר את מאפייניה של משימה בעלת דרישה קוגניטיבית גבוהה ואת ההבדל בינה לבין משימה מסדר חשיבה נמוך. כך הוא יהיה מודע לפער הקוגניטיבי הנדרש מהתלמידים בכל אחד מסוגי המשימות הללו, ויימנע מלהקל את הדרישה במשימה התובענית יותר. שנית, לאחר שנבחרה משימה מסדר חשיבה גבוהה, יימנע המורה מלמסור פרטים נוספים שעלולים להקל על התלמידים את פתרונה. כמובן שאפשר להקריא את השאלה, להסביר את ההוראות ואת הנתונים אבל לא להוסיף פרטים שיכוונו את התלמידים לדרך פתרון מסוימת. כדאי גם לא לשייך את המשימה לנושא שיעור מסוים (שטח של מקבילית), לתרגול של שיטה מסוימת שנלמדה (פתרון משוואות) או אפילו לתחום מתמטי ספציפי (גאומטריה או אלגברה). כל אלו, גם אם לא במכוון, ימקדו את התלמידים למציאת דרך פתרון מסוימת וימנעו מהם את ההזדמנות לחשוב על דרכים נוספות. כאשר המורה מבקשת מהתלמידים לפתוח את ספר הלימוד בעמוד מסוים שבראשו כתוב נושא השיעור ("פתרון בעיות מילוליות באמצעות משוואות"), הפתרונות באופן טבעי יהיו מקובעים יותר, יימנע מגוון דרכי חשיבה, וממילא תרד רמת הדרישה הקוגניטיבית של המשימה, והדיון יהיה מקדם ופורה פחות.
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהם
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
-
משימה מסדר חשיבה גבוה היא משימה הדורשת מהתלמידים:תכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
1. חקירה והבנה של אופי המושגים, התהליכים והקשרים המתמטיים.
2. חשיבה מורכבת ולא-אלגוריתמית, שבמהלכה הם נדרשים להשתמש באופן מושכל בהתנסויות קודמות ובידע קודם.
3. מאמץ חשיבתי ניכר ובקרה עצמית לגבי תהליכי החשיבה שלהם.
4. רמה גבוהה של ניתוח ובחינת אילוצים שונים העשויים להגביל דרכי פתרון מסוימות. -
זאת בניגוד למשימות מסדר חשיבה נמוך, שהן:תכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
1. מאופיינות ברובן כאלגוריתמיות.
2. אינן דורשות רמת חשיבה גבוהה לביצוע מוצלח של המשימה.
3. בדרך כלל אינן דורשות קשרים למושגים או למשמעויות שבבסיסן של הפרוצדורות שבהן משתמשים כדי להגיע לפתרון המשימה.
4. מתמקדות בהפקה של תשובה נכונה ולא בפיתוח הבנות מתמטיות.
בחירת משימה מסדר חשיבה גבוה היא תנאי הכרחי לדיון מקדם ועשיר העוסק ברעיונות מתמטיים, במושגים חשובים ובקשרים ביניהם. משימות שדרישתן הקוגניטיבית נמוכה, שבהן אין ריבוי דרכי פתרון ולרוב ישנה פרוצדורה אחת לפתרון המשימה – אינן יכולות לקדם דיון מתמטי פורה. -
חלק זה כולל:תכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
1. פתרון הבעיה שנבחרה במספר דרכים.
2. זיהוי דרכים שלא יובילו לפתרון (דרכים שגויות).
3. תכנון תשובותיו של המורה לשאלות שיעלו מקרב התלמידים בעת התמודדות עם הבעיה.
4. תכנון שאלות שונות שהמורה יוכל לשאול את תלמידיו על מנת לתמוך בדרך חשיבתם ולקדם אותה, וזאת מבלי לעשות עבורם את העבודה.
עבודה משותפת של המורים בשלב זה תסייע להעלות את מרב הדרכים השונות לפתרון. -
תכנון קבוצות העבודהתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
הדיון הכיתתי יהיה עשיר יותר כאשר התלמידים יחלקו את רעיונותיהם ואת דרכי החשיבה שלהם עם חבריהם, ולכן עבודה בקבוצות קטנות (3-5 תלמידים) תתרום לדיון טוב יותר. דרך עבודה כזו מאפשרת:
1. שיח בין התלמידים שבמהלכו הם מעלים רעיונות מתמטיים, נחשפים לדרכים שונות לפתרון ולדרכי חשיבה אחרות ומתייחסים לרעיונות של אחרים.
2. הזדמנות לתלמידים להתמודד יחד עם בעיות שלא בהכרח יכלו לפתור לבד. -
תכנון קבוצות העבודהתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
כדי שהעבודה בקבוצות תהיה משמעותית, יש להשקיע מחשבה על הרכבי הקבוצות לפני השיעור. ישנם שלושה סוגים עיקריים של קבוצות:
קבוצה הטרוגנית, קבוצה הומוגנית וקבוצה רנדומלית.
בקבוצה הטרוגנית, תלמידים חזקים יעבדו עם תלמידים חלשים יותר. בקבוצות כאלה יש הזדמנות לכלל חברי הקבוצה להתרם זה מזה כל עוד הפערים אינם גדולים מידי. עם זאת, בחלוקה כזו לעיתים מתרחשת תופעת ה"טרמפיסט" - התלמיד החלש אינו מתמודד עם המשימה בכוחות עצמו אלא נתמך יתר על המידה בתלמיד החזק שמבצע את רוב החשיבה עבור חברי הקבוצה. חלוקת תפקידים שונים לכל אחד מחברי הקבוצה יכולה למנוע מצב כזה ולקדם את כלל התלמידים בקבוצה. -
תכנון קבוצות העבודהתכנון השיעורבחירת משימה
בעלת דרישה
קוגניטיבית גבוהה
תכנון קבוצות
העבודה
זיהוי תשובות אפשריות
של התלמידים ותכנון
תגובות מתאימות
קבוצה הומוגנית מורכבת מתלמידים בעלי אותה רמה לימודית. בחירה בקבוצה הומוגנית עשויה לאפשר לכל תלמיד בקבוצה להשתתף.
מורים אחרים יעדיפו לבנות את הקבוצות באופן רנדומלי, או שיאפשרו לתלמידים להתחלק לקבוצות בעצמם. בדרך זו משתנה הרכב הקבוצות משיעור לשיעור ונמנע תיוג של התלמידים.
בכל מקרה, בעת בחירת הקבוצות חשוב לשים לב לעניינים חברתיים שונים בין תלמידים.
להורדת הפרקטיקה כPDF
הכוללת את תוכן הדף בהרחבה
-
לחצו על הרכיבים כדי לקרוא את הפירוט עליהםבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויב -
הנגשת המשימהבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויבניתן להנגיש ללמידים את המשימה בדרכים שונות: התלמידים יכולים לקרוא את המשימה בעצמם, המורה יכול לבקש מאחד התלמידים להקריא את המשימה בקול, ולבקש מהם לפתור סעיף כלשהו כדי לוודא שהדברים בהירים, או לבקש מהתלמידים להסביר במילים שלהם מה אומרת המשימה, כדי שכולם יוכלו להתחיל לעבודה. חשוב לשים לב לא להוריד את הדרישה הקוגניטיבית מהתלמידים על ידי זה שאומרים או רומזים לתלמידים מהן הפעולות שכדאי להם לבצע כדי לפתור את המשימה. -
איסוף מידע לקראת הדיוןבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
דרך התשובות שיעלו מהתלמידים בקבוצות השונות המורה יוכל לתכנן דיון באופן מוצלח יותר, הן באופן ישיר לרעיונות של התלמידים והן באופן שיקדם רעיונות מתמטיים חשובים. תכנון הדיון נעשה במהלך העבודה בקבוצות באמצעות איסוף מידע הכולל:
1. אלו פתרונות עלו בכל אחת מהקבוצות
2. אלו טעויות או תפיסות שגויות עלו שייתכן ויידרשו ממנו
התייחסות בשלב הדיון
3. אלו פתרונות היו שכיחים יותר
4. אלו פתרונות היו ייחודיים ועוד.*מהלכי דיבור מחויב -
איסוף מידע לקראת הדיוןבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
איסוף מידע לקראת הדיון בחינה זו תאפשר למורה לתכנן את הדיון בצורה יעילה יותר שתתייחס לעבודת התלמידים ותאפשר להעלות רעיונות מתמטיים חשובים. אפשר לתעד על דף ניטור (מצורף כנספח) מה עושה כל קבוצה. זה יעזור למורה בעת תכנון וניהול הדיון.*מהלכי דיבור מחויב -
שימוש בשאלות הערכה וקידום:במהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
כדי לעזור לתלמידים להתקדם עם פתרון המשימה, המורה מסתובב בין הקבוצות ושואל שאלות משני סוגים:
1. שאלות הערכה שמטרתן להבין את דרכי הפתרון שהעלו התלמידים או לאתר ניצנים לדרך פתרון שלהם. שאלות כאלה יכולות להיות: "מה מצאתם?", "מדוע לדעתכם זה נכון?"*מהלכי דיבור מחויב -
שימוש בשאלות הערכה וקידום:במהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
2. שאלות מקדמות נשאלות לאחר שהמורה שמע את כיווני החשיבה של התלמידים ומטרתן לאפשר לתלמיד להמשיך ולהתמודד עם הבעיה. במקרים בהם התלמידים מתקשים להתקדם בפתרון הבעיה מטרתה של השאלה המקדמת היא לאפשר להם להמשיך בכיוון החשיבה שבו הם החלו, מבלי להעביר למורה את האחריות לפתרון. במקרים בהם התלמידים כבר פתרו את הבעיה, שאלה מקדמת עשויה לעודד אותם למצוא דרך נוספת לפתרון, למצוא קשרים בין דרכים שונות או בין רעיונות מתמטיים שונים הרלוונטיים לפתרונות שכבר מצאו.*מהלכי דיבור מחויב -
הצגת פתרונות השוניםבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
בשלב זה התלמידים מציגים את הפתרונות השונים. הבחירה לגבי איזה פתרונות יוצגו, מי יציג אותם ובאיזה רצף יוצגו הפתרונות נעשית על ידי המורה על סמך הניטור שביצע במהלך העבודה בקבוצות.*מהלכי דיבור מחויב -
קשרים בין פתרונותבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
דיון פורה מתבסס על פתרונות של התלמידים לבעיה הנתונה ועל הקשרים ביניהם. תפקידו של המורה בתכנון הדיון מתחיל עוד לפני השיעור, כאשר הוא צופה את כל הפתרונות האפשריים, וממשיך במהלך הניטור, כאשר הוא מסתובב בין התלמידים במהלך העבודה בקבוצות. במהלך הניטור המורה:
1. מזהה את הדרכים השונות לפתרון שהתלמידים מעלים.
2. בוחר את הפתרונות אשר יובילו להשגת המטרות המתמטיות של השיעור.
3. בוחר את התלמידים אשר יהיו אלה שיציגו את הפתרון.
4. קובע את הרצף שבו יוצגו הפתרונות השונים כך שהקשרים בין הפתרונות השונים יהיו החזקים ביותר.
*מהלכי דיבור מחויב -
קשרים בין פתרונותבמהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
מרכיב חשוב בדיון הפורה הנו יצירת קשרים בין פתרונות שונים לבעיה. קשרים כאלו נעשים פעמים רבות בין ייצוגים שונים של מושג מתמטי (למשל, גרף, טבלה וביטוי אלגברי לפונקציה) או בין ייצוג מתמטי והמימוש שלו בסיטואציה מהעולם האמיתי. (ראו הרחבה בפרקטיקה: קשרים בין ייצוגים).*מהלכי דיבור מחויב -
* כדי שהשיח המתמטי בכיתה, הן במהלך העבודה בקבוצות והן במהלך הדיון הכיתתי, יהיה משמעותי יותר, יערב את התלמידים ויעזור להם לפתח חשיבה, יש צורך לעצב נורמות שיח מתאימות. ראו פרקטיקה - "השתתפות מחויבת של תלמידים בשיח הכיתתי".במהלך השיעורשיגור המשימההנגשת המשימהחקירה בקבוצותאיסוף מידע
לקראת הדיון
שימוש בשאלות
הערכה וקידום
דיון כיתתיהצגת פתרונות
קשרים בין פתרונות
*מהלכי דיבור מחויב
שיעור לדוגמא:
דוגמאות ליישום הפרקטיקה
מקורות
Boston, M. D., & Smith, M. S. (2009). Transforming secondary mathematics teaching:
Increasing the cognitive demands of instructional tasks used in teachers’ classrooms. Journal for Research in Mathematics Education, 40(2), 119–156.